Crossover Creativity: elkaar inspireren aan de HKU
In Utrecht is een nieuwe master gestart, Crossover Creativity. In deze master komen creativiteit, technologie en ondernemerschap bij elkaar.
Met deze master hoopt de HKU een antwoord te hebben op alle veranderingen die er zijn op het culturele, sociale en economische vlak. Denk bijvoorbeeld aan de niet meer te stoppen globalisering, de zich sneller ontwikkelende nieuwste technologieën en de steeds grotere inzet die van de creatieve industrie verwacht wordt om actief bij te dragen aan het aanpakken van de ‘Grand Challenges’ in onze samenleving.
Hoofd communicatie van de HKU en UCK-lid Marieke Lauwrier: “We zijn redelijk laat gestart met de werving, pas in de tweede helft van januari van dit jaar. Het duurde even voordat we de definitieve goedkeuring hadden van het ministerie. Dat is heel belangrijk, want dan kun je de opleiding aanbieden tegen het normaal geldende collegegeld.”
Voor wie?
Studenten die hem gaan volgen moeten een creatieve, technische of economische bacheloropleiding afgerond hebben. Ook jonge professionals uit het creatieve werkveld kunnen zich aanmelden. Het bijzondere van de opleiding is dat medestudenten over eigenschappen kunnen beschikken die iemand zelf niet heeft. Zo kunnen de studenten van elkaar leren en elkaar inspireren om tot innovaties te komen. Studenten kunnen kiezen of ze het studiepad van de master alleen of met een aantal samen aflopen. Ze kunnen dan ook individueel of als interdisciplinair team afstuderen.
Bont gezelschap
Inmiddels is een groep van twintig studenten in september met de master begonnen. Marieke: “Het is een bont gezelschap, met een goede mix aan competenties. Wij hopen dat ze elkaar kunnen inspireren om zo tot innovaties te komen.” In de eerste week heeft de groep bezoeken gebracht aan verschillende creatieve hotspots in Utrecht. Het studiejaar wordt afgesloten met een spetterend Futurefest, waarin gezamenlijk alle resultaten en inzichten aan de buitenwereld zullen worden getoond.
De HKU is de grootste hogeschool voor de kunsten van Nederland en is altijd sterk geweest in het ontwikkelen van nieuwe in de tijdsgeest passende studierichtingen. “We proberen steeds de link te leggen tussen creativiteit en de samenleving,” stelt Lauwrier. “Zo waren we in 2001 de eerste hbo-onderwijsinstelling die een game-opleiding aanbood, een mooie combinatie van kunst en techniek.”
Bekijk hier een video met uitleg over de nieuwe HKU-master
Archief > 2015 > september
- 27-09-2015 27-09-2015 00:00 - Hallo! Lunetten: wijkmagazine goed onthaald
- 14-09-2015 14-09-2015 00:00 - Foto- + videoverslag UCK Nazomeren 2015 - (on)deugden in communicatie
- 14-09-2015 14-09-2015 00:00 - Crossover Creativity: elkaar inspireren aan de HKU
- 11-09-2015 11-09-2015 00:00 - “Communicatie moet nieuwe moraal vormgeven”
- 07-09-2015 07-09-2015 00:00 - Nieuwe prestigieuze huisstijl voor Logeion
- 03-09-2015 03-09-2015 00:00 - Twee communicatieopleidingen Universiteit Utrecht niet op orde
- 02-09-2015 02-09-2015 00:00 - Journalistiek studenten maken jongerenkanaal RTV Stichtse Vecht
- 02-09-2015 02-09-2015 00:00 - Lotte Willemsen en Hans Bouwknegt lector Crossmedia Business HU
- 01-09-2015 01-09-2015 00:00 - ‘Dus je kunt ook ontwerpen wat je adviseert?’