[TERUGBLIK] De WC van communicatie

UCK Jan Sonneveld 2.jpeg06-10-2024

Leiders op elk niveau moeten op enig moment hun achterban toespreken. Om daarbij de juiste toon en woorden te vinden, vragen ze vaak de hulp van communicatieprofessionals. Speechschrijver Jan Sonneveld nam op 1 oktober, bij meeting center La Vie, een zaal vol UCK’ers mee in hoe je die hulp vormgeeft.

door Wilmie Geurtjens

De Amerikaanse politicus Phil Davison spreekt potentiele kiezers in Ohio toe. Hij schreeuwt, bralt, loopt dreigend naar voren, vergist zich in woorden, praat dwingend. De UCK-leden huiveren, krimpen ineen of lachen ongelovig bij het zien van dit YouTube-filmpje. Vooral als Davison opschept over zijn master in communicatie.

Zonder woorden
Jan Sonneveld hoeft niets uit te leggen. Iedereen begrijpt dat deze politicus geen benul heeft van de WC van communicatie, ook die zonder woorden. De WC van oprechte Warmte en geloofwaardige Competentie, die je moet meebrengen om überhaupt contact te maken met je publiek. Zelf heeft Davison nooit begrepen, zo vertelt Jan, waarom die speech veertien jaar geleden het einde van zijn politieke carrière betekende.

Dat je een combinatie van ethos, pathos en logos nodig hebt voor een goede speech weten de UCK’ers natuurlijk. Voor de juiste verhouding van die drie bestaat echter geen recept. Daarom adviseert Jan altijd minstens een uur de tijd te nemen om degenen voor wie je een speech schrijft te leren kennen. Als het kan zelfs twee uur.

Waarden
Je moet weten wat hun wereldbeeld is. Hun diepst gevoelde waarden leren kennen. Zodat je een bewuste keuze kunt maken uit die drie ingrediënten, en zij in hun speech duidelijk kunnen overbrengen hoe concrete doelen die waarden dichterbij brengen. Nota bene: duidelijk is niet hetzelfde als eenvoudig. Jip-en-Janneke-taal kan zelfs kleinerend overkomen. Eenvoudig betekent vooral waarachtig. Dichtbij de ervaringen van hun publiek. Heeft Jan die drie ingredienten ook gebruikt in zijn eigen presentatie die avond? Jazeker! Vooral als het ging over diepgevoelde waarden. “Ik word zelf ook graag geraakt op dat punt. Deze zomer heb ik zelfs voor het eerst een klus geweigerd, omdat ik hem niet kon rijmen met mijn morele waarden.”

En heeft hij zijn publiek bereikt? Enthousiasme golft door de groep. De een na de ander vertelt welke woorden, opmerkingen of bespiegelingen het meeste binnenkwam en wat ze daarmee in hun werk gaan doen. Jan heeft iedereen geraakt.

Bekijk hier de speech van Phil Davison.

Wie is Jan Sonneveld?
Jan Sonneveld helpt al meer dan tien jaar leiders de juiste woorden te vinden en te spreken: van ministers tot managers, van CEO’s tot wethouders. Twee keer won hij de internationale Cicero Speechwriting Award. In zijn nieuwe boek ‘Sprekend leiderschap’ dat in september uitkwam, beschrijft hij de belangrijkste kernpunten om indruk te maken op het publiek.

Gekoppelde documenten
TitelBestandsgrootteMIME-type
UCK Jan Sonneveld.jpeg381,3 kBimage/jpegdownload

« Terug

Lees overig nieuws

Sluiten