Over lid zijn van de UCK: In gesprek met Jan Boesten
Lekker lezen in het coronatijdperk! De Utrechtse Communicatiekring groeit! En met elk lid wordt er een verhaal toegevoegd aan ons netwerk. Af en toe lichten we er eentje uit en spreken kort met iemand over zijn of haar keuze voor het UCK-lidmaatschap. Deze keer is dat regisseur Jan Boesten.
door Wilmie Geurtjens
Wil je jezelf even voorstellen?
“Drie jaar geleden ben ik geswitcht naar mijn oude vak van filmregisseur. Ik maak geen speelfilms, maar fillms die gebruikt worden voor personal branding. Mijn eerste opleiding was die tot acteur en regisseur. Ik heb in heel wat theaters gestaan en ook toneellessen gegeven. Later werkte ik in de psychiatrie, als organisatieadviseur en als opleidingscoach bij grote bedrijven. Toen kreeg ik zin om weer een eigen therapeutische praktijk te beginnen. Ik heb nooit veel hoeven doen aan PR, dus ik dacht dat een website genoeg was om cliënten te krijgen. Dat viel tegen. In die tijd tipte een bevriende marketeer me om eens te kijken hoe ondernemers in het MKB hun bedrijfsverhaal pitchen, en vroeg hoe ik dat anders zou aanpakken. Ik bekeek een aantal van die films en vond ze inderdaad niet overtuigend. Ik miste passie, een verhaal over hoe ze zich onderscheiden van anderen. Ze raakten niet. Op dat moment had ik mijn niche gevonden en rolde de Personal Branding in.”
Wat is je expertise binnen het communicatieveld?
“Ik breng de passie van ondernemers en bedrijven in beeld. Ik laat ze niet alleen vertellen wat ze doen, maar ook waarom en wat hen daarin zo boeit. Tijdens een voorgesprek ga ik de diepte in. Op het moment dat zij me weten te boeien, is dat de insteek die we gaan verfilmen. Ik ontwikkel een scenario en werk met professionele cameramensen. Dan weet ik zeker dat ik films maak die zowel visueel als emotioneel en communicatief sterk zijn.”
Hoe lang ben je nu lid van UCK?
“Sinds december 2019.”
Waarom ben je lid geworden van UCK?
“Marketing manager Bob Gorter, ook lid, vond het wel iets voor mij én voor het UCK, omdat er nog weinig filmers bij de club zitten. Een goede plek om mensen te ontmoeten, zei hij, en wellicht tot kruisbestuiving te komen. “
Wat zijn je eerste ervaringen?
“Tot nu toe was het echt gezellig. Ik heb al meerdere mensen nader leren kennen. De eerste kennismaking was de nieuwjaarsborrel in de voormalige kapel van het Anthony Hotel. Een beetje lawaaierig, maar meteen heel fijn, met allemaal open gesprekken. De bijeenkomst bij het RIVM was boeiend. Mijn derde bijeenkomst moest ik jammer genoeg afzeggen wegens ziekte. ”
Wat zijn je verdere verwachtingen van UCK? Of heb je wensen?
“Ik verwacht interessante workshops, en verder is het nog zoeken wat ik kan betekenen voor de overige leden.”
Heb je nog vragen aan ons, of wil je de andere leden vast iets meegeven?
“Het past in mijn eigen straatje natuurlijk, maar ik zou willen zeggen: sta open voor andere vormen van film- en videogebruik als je werkt in PR of marketing. Bedrijfsfilms hebben vaak dezelfde voorspelbare opbouw: droneshot, tien plaatjes, voice over, een deuntje van begin tot eind… Terwijl je ook films kunt maken waar je twee, drie minuten geboeid naar blijft kijken.“
Titel | Bestandsgrootte | MIME-type | ||
---|---|---|---|---|
_MGL1514-LR.jpg | 273,4 kB | image/jpeg |
Archief > 2020 > maart
- 29-03-2020 29-03-2020 11:26 - Utrechtse Communicatiekring start online live-programma voor leden
- 24-03-2020 24-03-2020 17:45 - Over lid zijn van de UCK: In gesprek met Jan Boesten
- 12-03-2020 12-03-2020 20:01 - Alle activiteiten Utrechtse Communicatiekring vanwege coronavirus opgeschort tot nader order