Experiment NS: kamer op Utrecht Centraal in ruil voor exposure
Woon 7 dagen gratis op Utrecht Centraal! Deze advertentie op Kamernet.nl trok de aandacht en begon al gauw op sociale media rond te zingen. Hoe krijgt NS een ‘echt mens’ aan het communiceren over wat het gloednieuwe station te bieden heeft?
Quote uit de advertentie op Kamernet.nl:
‘Je zult het huis gaan delen met zo’n 285.000 andere huisgenootjes die allen werken, studeren of gewoon lekker onderweg zijn. De kamer is ongeveer 40m2, heeft mooie grote ramen en is volledig gemeubileerd. Het verblijf is kosteloos, maar we verwachten wel wat van je. Wij zijn op zoek naar een persoon die het leuk vindt om alle faciliteiten van het station te proeven en ervaren (ervaring als vlogger/blogger/fotograaf is dan ook een pré). Om dit vervolgens via zijn of haar eigen sociale media met de buitenwereld te delen. Heb jij interesse in deze buitengewoon toffe kamer?’
Hoe breng je een nieuw station aan de man? De reizigers komen toch wel, dus kon NS zich een aardig reputatie-experiment permitteren. Gerjan Vasse, online reputatiemanager en woordvoerder van NS, licht toe.
Waarom een advertentie op Kamernet.nl?
‘Dat deden we omdat we een authentiek persoon willen hebben die verslag doet van wat het nieuwe station zoal te bieden heeft. Liefst willen we al het moois van het nieuwe station laten zien. Maar het komt niet over wanneer je dat zelf doet. Dus bedachten we deze actie om een reiziger zelf te laten verwoorden hoe hij het ervaart. We hebben nog geen idee hoe die persoon dat gaat doen: vloggen? Snapchat? Twitter? We kozen voor Kamernet omdat vooral studenten toch op zoek zijn naar een kamer. Het wordt géén Glazen Huis-achtige toestand. Degenen die de prijsvraag wint kan gewoon doen wat hij of zij altijd doet.’
Wat voor ruimte hebben jullie voor diegene in de aanbieding?
‘We hebben aan de zijkant van het station een winkelruimte gereserveerd. Die gaan we tijdelijk inrichten als studentenkamer.’
Wat als er geen geschikte reacties binnenkomen?
‘Op de eerste dag kregen we al ruim honderd originele aanmeldingen binnen! Ik kan me niet voorstellen dat daar niks bij zit; en dan loopt de actie nog tot 23 november. Wat gaat die persoon allemaal doen? Waar gaat hij of zij douchen? Misschien een dag met de conducteur mee? Als het resultaat misschien anders is dan we verwachten, jammer dan. We nemen feedback van reizigers serieus en doen er wat mee.’
Tekst: Jac. Janssen
Archief > 2016 > november
- 19-11-2016 19-11-2016 09:56 - Experiment NS: kamer op Utrecht Centraal in ruil voor exposure
- 14-11-2016 14-11-2016 22:42 - UCK Denktank voor Wegloophuis Utrecht: uniek en nodig
- 11-11-2016 11-11-2016 19:14 - Onder het motto: ‘Een druppel bepaalt de samenstelling van de oceaan’
- 10-11-2016 10-11-2016 10:18 - Video en foto-impressie UCK Lightningtalks 2016
- 07-11-2016 07-11-2016 20:12 - 'Learning by doing' op de School voor Journalistiek
- 04-11-2016 04-11-2016 14:41 - Utrechtse Communicatiekring helpt Syrische communicatiecollega’s integreren
- 02-11-2016 02-11-2016 15:39 - Informatiecommissaris Utrecht geeft eerste indruk weer