'Learning by doing' op de School voor Journalistiek

07-11-2016

Dat de mediawereld in rap tempo verandert, is ook doorgedrongen bij de School voor Journalistiek (SvJ) in Utrecht. Wellicht iets te laat, maar in dit academische jaar is een compleet nieuw curriculum begonnen, zo constateert Raymond de Jong in zijn laatste blog: Learning by doing

Eerstejaars krijgen op een totaal andere manier les om zich voor te bereiden voor de nieuwe mediawereld. Ze gaan gelijk aan de slag in een professionele setting om te werken voor een hyperlocal; een online platform met nieuws uit een specifieke woonplaats, gebracht in tekst, audio en video. Waar tot ver in het digitale tijdperk nog werd teruggegrepen naar traditioneel lesgeven in aparte vakken, zijn de lessen nu vooral geïntegreerd en crossmediaal. Er zijn geen losse vakken meer. De 350 eerstejaars studenten hebben de provincie onderverdeeld in tientallen gebieden, zoals Nieuwegein en Amersfoort. Per groep van 27 leerlingen verzorgen ze het nieuws in beeld en geluid.

Ondernemend
Meer dan voorheen wordt studenten gevraagd creatief met oplossingen en heel zelfstandig te zijn. De docent doet een stapje terug, terwijl aan de student juist een dominantere rol wordt gevraagd. Daarnaast moet de student ook gewoon het journalistieke handwerk beheersen, ook voor media die wellicht nog niet eens zijn uitgevonden. Een uitdaging voor de driehoek student, docent en schoolleiding. Het doel is simpel: de SvJ wil over vier jaar flexibele en ondernemende studenten de maatschappij insturen.

Positief
De nieuwe manier van onderwijs geven aan de SvJ-studenten is nu twee maanden bezig. En een eerste terugblik leert dat er uitdagingen zijn, maar die worden overwonnen door positiviteit over het nieuwe curriculum. De studenten zelf zoeken vaak nog naar kaders die nauwelijks aanwezig zijn. Er wordt echt een beroep gedaan op ondernemerschap en zelfstandigheid. Dat komt soms over als chaos, vertelt initiatiefnemer Yael de Haan me. "Het is voor iedereen wennen, maar het gevoel dat het gaat werken overheerst. Er is veel aandacht voor het gebruik van data researchtechnieken, innovatieve, visuele verhaaltechnieken en het stimuleren van een creatieve, ondernemende mind-set. Met vallen en opstaan komen we er."

Lef
Het is de bedoeling dat de eerstejaars over vier jaar beter aansluiten bij de nieuwe mediawereld. Boeiend om de ontwikkelingen rond het curriculum te volgen. Het toont in ieder geval lef om de opleiding op deze manier opnieuw uit te vinden en met iets te komen dat nog niet bestaat. 

« Terug

Lees overig nieuws

Sluiten