'Learning by doing' op de School voor Journalistiek
Dat de mediawereld in rap tempo verandert, is ook doorgedrongen bij de School voor Journalistiek (SvJ) in Utrecht. Wellicht iets te laat, maar in dit academische jaar is een compleet nieuw curriculum begonnen, zo constateert Raymond de Jong in zijn laatste blog: Learning by doing
Eerstejaars krijgen op een totaal andere manier les om zich voor te bereiden voor de nieuwe mediawereld. Ze gaan gelijk aan de slag in een professionele setting om te werken voor een hyperlocal; een online platform met nieuws uit een specifieke woonplaats, gebracht in tekst, audio en video. Waar tot ver in het digitale tijdperk nog werd teruggegrepen naar traditioneel lesgeven in aparte vakken, zijn de lessen nu vooral geïntegreerd en crossmediaal. Er zijn geen losse vakken meer. De 350 eerstejaars studenten hebben de provincie onderverdeeld in tientallen gebieden, zoals Nieuwegein en Amersfoort. Per groep van 27 leerlingen verzorgen ze het nieuws in beeld en geluid.
Ondernemend
Meer dan voorheen wordt studenten gevraagd creatief met oplossingen en heel zelfstandig te zijn. De docent doet een stapje terug, terwijl aan de student juist een dominantere rol wordt gevraagd. Daarnaast moet de student ook gewoon het journalistieke handwerk beheersen, ook voor media die wellicht nog niet eens zijn uitgevonden. Een uitdaging voor de driehoek student, docent en schoolleiding. Het doel is simpel: de SvJ wil over vier jaar flexibele en ondernemende studenten de maatschappij insturen.
Positief
De nieuwe manier van onderwijs geven aan de SvJ-studenten is nu twee maanden bezig. En een eerste terugblik leert dat er uitdagingen zijn, maar die worden overwonnen door positiviteit over het nieuwe curriculum. De studenten zelf zoeken vaak nog naar kaders die nauwelijks aanwezig zijn. Er wordt echt een beroep gedaan op ondernemerschap en zelfstandigheid. Dat komt soms over als chaos, vertelt initiatiefnemer Yael de Haan me. "Het is voor iedereen wennen, maar het gevoel dat het gaat werken overheerst. Er is veel aandacht voor het gebruik van data researchtechnieken, innovatieve, visuele verhaaltechnieken en het stimuleren van een creatieve, ondernemende mind-set. Met vallen en opstaan komen we er."
Lef
Het is de bedoeling dat de eerstejaars over vier jaar beter aansluiten bij de nieuwe mediawereld. Boeiend om de ontwikkelingen rond het curriculum te volgen. Het toont in ieder geval lef om de opleiding op deze manier opnieuw uit te vinden en met iets te komen dat nog niet bestaat.
Archief > 2016 > november
- 19-11-2016 19-11-2016 09:56 - Experiment NS: kamer op Utrecht Centraal in ruil voor exposure
- 14-11-2016 14-11-2016 22:42 - UCK Denktank voor Wegloophuis Utrecht: uniek en nodig
- 11-11-2016 11-11-2016 19:14 - Onder het motto: ‘Een druppel bepaalt de samenstelling van de oceaan’
- 10-11-2016 10-11-2016 10:18 - Video en foto-impressie UCK Lightningtalks 2016
- 07-11-2016 07-11-2016 20:12 - 'Learning by doing' op de School voor Journalistiek
- 04-11-2016 04-11-2016 14:41 - Utrechtse Communicatiekring helpt Syrische communicatiecollega’s integreren
- 02-11-2016 02-11-2016 15:39 - Informatiecommissaris Utrecht geeft eerste indruk weer