Sparren met de Hogeschool Utrecht over 'return on creativity'

dinsdag 25 januari 2011

De Hogeschool Utrecht, faculteit Communicatie en Journalistiek, onderzoekt met het project ‘Return on creativity’ de werkingsmechanismen en succesfactoren van marketingcommunicatie. UCK-leden die zich daardoor aangesproken voelen, zijn van harte welkom om mee te doen.

De HU wil kennis over het rendement van creativiteit ontwikkelen in samenwerking met de Utrechtse bureauwereld. Een eerste convenant daarover is al ondertekend met het netwerk Creative Connection. Inhoudelijke onderzoeksthema’s zijn onder meer: effectiviteit en doelmatigheid van sociale media, kwalitatieve data-analyse en het ontwikkelen van nieuwe parameters om resultaten in uit te drukken. Daarnaast gaan de HU en de Utrechtse bureaus nauwer samenwerken om talenten te ontwikkelen en te behouden voor de Utrechtse creatieve industrie. Bijvoorbeeld door getalenteerde studenten de gelegenheid te bieden om in een korte periode vanuit verschillende bureaus te werken aan een vraagstuk.

Versterking creatieve industrie
Doel van deze gemeenschappelijke en op de toekomst gerichte agenda is de verdere versterking van de Utrechtse creatieve industrie. Door het gezamenlijk optrekken van de driehoek Bedrijfsleven, Onderwijs en Onderzoek willen de initiatiefnemers met steun van gemeente en provincie de Utrechtse creatieve industrie verder ontwikkelen.

Bredere samenwerking
De Hogeschool Utrecht zoekt in breder verband samenwerking met de Utrechtse bureauwereld en communicatieprofessionals in het bedrijfsleven, via de UCK. UCK-leden kunnen bijvoorbeeld als kritisch klankbord aanhaken bij praktijkonderzoek, in samenwerking met afstudeerders en lectoren. Leden die een bureau hebben of commerciële ondernemingen kunnen daarnaast cases aandragen als onderwerp voor praktijkonderzoek. Deze samenwerking biedt voor UCK-leden veel kansen. Ze kunnen hun eigen kennis op het gebied van marketingcommunicatie vergroten, klantcases inbrengen, onderzoeksvragen aandragen en hun netwerk vergroten.

Bedrijven of bureaus die interesse hebben om met de Hogeschool Utrecht de kwaliteit/accountability van hun communicatie te verbeteren, kunnen in gesprek treden met Arne Maas, kwartiermaker voor het nieuwe lectoraat (06 51123725) of met Matthijs van de Schaft, directeur Kenniscentrum Faculteit Communicatie & Journalistiek, Hogeschool Utrecht (06 20955554).

« Terug

Lees overig nieuws

Sluiten