Opmerkelijk onderzoek comprofessionals
Communicatieprofessionals zijn opvallend positief over hun nabije toekomst. Dat blijkt althans uit een onderzoek van bureau DirectResearch onder 172 respondenten van het een Communicatiepanel van beroepsvereniging Logeion. Ondanks de roerige economische tijd voorziet 88% van deze communicatieprofessionals geen negatieve gevolgen voor de eigen functie (of afdeling: 68%). Van de ondervraagde communicatieprofessionals verwacht 63% zelfs dat hun orderportefeuille dit jaar stijgt.
De uitkomsten zijn opmerkelijk omdat ze een heel ander beeld scheppen dan de vele bezuinigingen op communicatie en communicatiepersoneel die bedrijven en organisaties de afgelopen jaren hebben doorgevoerd en die ook nu nog actueel zijn. De vraag is dus hoe representatief de uitkomsten zijn? Het aantal respondenten is met 172 gering (daarvan is 60% werkzaam bij de overheid, 17% is zzp-er, 12% werkt bij een bureau en 11% is actief in het bedrijfsleven).
Budgetten
Tegelijkertijd verwacht een groot deel van de ondervraagden (41%) dat er in 2013 minder uitgegeven wordt aan marketing en communicatie binnen de eigen organisatie in vergelijking met vorig jaar. De helft verwacht dat dit jaar met minder budget dezelfde doelstellingen moeten worden gehaald. 30% van de ondervraagden verwacht in 2013 geen wijzigingen in de budgetten.
Investeringen
De panelleden willen zich graag blijven ontwikkelen op het vlak van online communicatie/social media en op communicatiestrategie. 87% geeft aan in 2013 een opleiding, cursus en/of workshop te gaan doen. Volgens 84% van de ondervraagden is 2013 het jaar om social media een vaste plek te geven in de communicatiemix. Maar social media worden door de respondenten vooral gebruikt om te zenden of te monitoren, het aangaan van de dialoog komt nog nauwelijks voor.
Het onderzoek van DirectResearch en Logeion vond plaats in de maanden januari en februari van dit jaar. Het is de bedoeling dit elk jaar te herhalen. Lees hier meer over het CommunicatiePanel en het complete onderzoek.