Utrechtse media samen in journalistieke crowdfunding
RTV Utrecht en DUIC (De Utrechtse Internet Courant) gaan samenwerken met Yournalism, een in Amsterdam gevestigd platform van onderzoeksjournalisten. Doel van de samenwerking is om 'samen goede nieuwsverhalen te brengen die voor de afzonderlijke media niet haalbaar zijn door strakke deadlines, kosten en menskracht'.
Actuele aanleiding vormt een onderzoeksvoorstel naar de gang van zaken rond het nieuwe muziekpaleis TivoliVredenburg. Yournalism wil daar onderzoek naar doen, maar dat gebeurt alleen maar als hiervoor via crowdfunding ook het benodigde geld bijeen wordt gebracht.
Individu
Door de komst van nieuwe media en veel nieuwscycli op één dag zijn de budgetten voor tijdrovende journalistieke onderzoeken de laatste jaren onder druk komen te liggen. “Yournalism speelt in op het feit dat mensen tegenwoordig individueel veel mondiger zijn en zelf actiever dingen willen uitzoeken. Ze kunnen dat nu aan ons vragen om te doen”, legt initiatiefnemer Sybren Kooistra uit. “Financiering door crowdfunding past daar in deze tijd prima bij. Bij Yournalism staan momenteel meerdere projecten uit die wachten op het rondkomen van de crowdfunding. Wanneer er niet voldoende geld wordt binnengehaald, gaat het onderzoek en dus het verhaal erover, niet door.”
Armslag
Opmerkelijk is dat RTV Utrecht meldt dat deze journalistieke verhalen “anders achterwege zouden blijven”. Terwijl RTV Utrecht jaarlijks publieke middelen ontvangt om op een gedegen manier regionale journalistiek te bedrijven. Nieuwsmanager Wim Kramer van RTV Utrecht nuanceert dit: “Het is niet zo dat wij anders niet zouden berichten over TivoliVredenburg, maar door de samenwerking creëren we meer armslag en kunnen we beter onderzoek doen. In die zin hebben we bijvoorbeeld ook de krachten gebundeld met AD/UN in het dossier rond het Utrechtse Zandpad.”
Vooringenomen
Objectief bezien zijn de onderzoeksvoorstellen op de site van Yournalism nogal met enige vooringenomenheid geformuleerd. Zo ook bij TivoliVredenburg: ‘Wat is er mis met het nieuwe muziekgebouw in Utrecht?‘ Alsof er bij voorbaat al van wordt uitgegaan dat er iets mis is bij de te onderzoeken thema’s. Daarmee geconfronteerd geeft Sybren Kooistra toe dat de voorstellen “inderdaad scherp zijn geformuleerd”. Kooistra: “Voorheen werden de onderzoeksvoorstellen neutraler geformuleerd, maar dan krijgen onze voorstellen minder aandacht en komt er uiteindelijk te weinig funding binnen zodat we een verhaal niet kunnen maken. We zitten nog in een fase waarin we dit soort dingen testen. Dat laat onverlet dat wel degelijk onze journalistieke normen hebben voor het maken van een verhaal.”
Volg hier de stand van de barometer voor de crowdfunding voor onderzoek naar TivoliVredenburg
Archief > 2015 > januari
- 28-01-2015 28-01-2015 00:00 - Gemeente Zeist vernieuwt website
- 28-01-2015 28-01-2015 00:00 - Utrecht in de vroegte vastgelegd
- 21-01-2015 21-01-2015 00:00 - Foto-compilatie UCK-bezoek TivoliVredenburg
- 21-01-2015 21-01-2015 00:00 - Groei in banen communicatie en marketing
- 19-01-2015 19-01-2015 00:00 - Utrechtse media samen in journalistieke crowdfunding
- 18-01-2015 18-01-2015 00:00 - Oscarnonimatie voor Utrechtse animatiestudio
- 12-01-2015 12-01-2015 00:00 - Zeer geslaagde UCK Nieuwjaarsborrel 2015 - fotoverslag
- 02-01-2015 02-01-2015 00:00 - GoEuro: Utrecht mooiste grachtenstad