Onder het Motto: Irma van Zand

25-05-2015

'Er is geen ik zonder de ander, geen wij zonder zij' (Uit: oratie Noëlla Aarts, ‘Gesprek zonder einde’)
Irma van Zand noemt zich een vreemde eend in de bijt van het communicatievak. Misschien maakt dat haar aanpak zo fris. Als autodidact graaft ze zich in de materie in maar zonder haar origine als jazz-zangeres te verloochenen. Immers: ‘Binnen de kaders heb je de vrijheid’.

Irma neemt weinig voor lief en stelt graag vragen. ‘In mij schuilt een journalist.’ Met haar ‘HIER BEN IK’-model bepleit ze het Nieuwe Communiceren. Het draait niet langer om de ‘poreuze schil’ van communicatieprofessionals die bepalen wat een organisatie in en uitgaat, maar om de medewerkers zelf. Immers: organisaties communiceren niet, mensen communiceren.

De communicatiebranche verloochent zichzelf als het niet om de mensen draait maar om de intentie van commercieel gewin. Het hoofd Communicatie van de gemeente Utrecht die de overstap naar flexwerken in het nieuwe Stadskantoor begeleidde, zei onlangs ook: In de communicatieve organisatie communiceert iedereen. Koren op Irma’s molen. Zij ziet de menselijke maat graag terug. Kijk eerst naar de behoefte in plaats van naar middelen. Stimuleer mensen die samen een organisatie vormen om zelf hun eigen verhaal te uiten. Gebruik hierbij de volgorde ‘waarom, hoe en wat’. Met f-irma biedt ze mensen een podium om zich zichtbaar te maken, te raken, te verbinden en te communiceren. Ze hanteert daarbij technieken als Agile/Scrum, gebaseerd op samenwerken en ieders talenten benutten.

Op het jubileumfeest van het Oranjefonds liet Irma vrijwilligers met elkaar laten kennismaken in de workshop HIER BEN IK. Ze nodigt uit tot het presenteren van echte verhalen. ‘De waarachtige verhalen die je dan hoort, zijn een groot cadeau.’

Hoe krijg je hen zover?
‘Ik introduceer mezelf met mijn eigen verhaal en sla formaliteiten over. Dit werkt drempelverlagend en enthousiasmeert. Verder laat ik de groepsdynamiek het werk doen. Ik faciliteer en stuur hooguit bij als ik iemand zie vastlopen. Daarbij maak ik dankbaar gebruik van mijn podiumervaring als zangeres.’

Wat is de belangrijkste parallel tussen muziek maken en communiceren, buiten de techniek om?
‘Dat je het samen doet, in het moment acteert en improviseert. Als je dat ontdekt, snapt en durft te doen… Iets krachtigers dan samen muziek maken en harmonie scheppen, bestaat er niet. Het is de intentie waarmee je communiceert, die mede bepaalt of je boodschap echt overkomt.’

--------------

Rubriek: Onder het motto: Veel leden van de UCK voeren een motto op hun profielpagina (alleen toegankelijk voor leden). Waarom koos iemand juist dit motto? Is het van eigen makelij of ontleend aan een inspiratiebron? Wat zegt dit over hoe jij in je werk staat? Anderen voeren geen motto. Nooit aan gedacht? Of is jouw boodschap te complex voor één lijfspreuk? En als je er dan toch een moest kiezen, werd het dan een Cruyffiaans aforisme of een klassiek filosofisch statement uit het Grote Boek der Citaten? Vanaf nu krijg je op ongeregelde tijden een kijkje in de professionele keuken van UCK-leden. Via het doorgeefluik van hun lijfspreuk. Veel leesplezier.

NB. Wil jij meer over jezelf en je werk vertellen aan de hand van je motto? Neem dan contact op met Jac Janssen

« Terug

Lees overig nieuws

Sluiten