Onder het motto - Tessie Vilé: Een ui, een appel en een erwt
'Communicatie is als een ui. Je pelt hem af om tot de kern te komen. En dat raakt je, soms pink je een traantje weg.’ UCK-lidTessie Vilé bedacht haar motto als een kernachtige weergave van wat zij met haar communicatieadviezen beoogt. Geef haar een communicatievraagstuk en zij tracht dit tot de kern af te pellen, als de rokken van een ui. Een gemakkelijk proces is dat niet altijd. Vandaar dat je er soms van moet huilen.
Hebben sommige opdrachtgevers niet liever gewoon een mooie buitenkant?
‘Er inderdaad zijn opdrachtgevers die er geen zin in hebben. Die vragen ‘gewoon’ een website. Waarom heb je de website nodig? vraag ik dan. Onderzoek eerst de inhoud, dan weet je wat de kern is voordat je de buitenkant bepaalt. Ik geloof in authenticiteit, die geeft de meest duurzame relaties. Duurzaam in de zin van langdurig en waardevol. Dus zeg ik: ken de basis waarop je verder bouwt. Houd de boodschap eenvoudig. Door consequent dezelfde boodschap te brengen, profiteer je van de kracht van herhaling. Dat doen veel organisaties.’
Je website serveert ons een ui, een erwt en een appel. Vanwaar je voorliefde voor vruchtenmetaforen?
(Lacht.) ‘Ik hou van natuurlijk dingen, met een begin en een eind en thematische eenheid. Zoals sprookjes. De erwt vertegenwoordigt voor mij de kracht van sprookjes. Die verhalen zijn zo beeldend en sterk in hun uitvergrotingen en dramatische contrasten dat ze in je hoofd blijven hangen. Zijn we ons wel bewust van wat we allemaal meekrijgen uit die verhalen, bijvoorbeeld aan normen en waarden?
Ik kies in mijn werk ook liefst een dramatische opbouw met een thema en een ontknoping. Door de kracht van je spanningsveld, zoals het Onschuldige Meisje tegenover de Gemene Heks in een sprookje, stimuleer je de alertheid van mensen. Je haakt in op een bestaand patroon in de hersenen.’
Framing
Over de werking van sprookjes wil Tessie een boek maken met een collega die is gespecialiseerd in ‘framing’. Dat lijkt namelijk op de manier waarop sprookjes werken. Het begint ermee dat je iets sterk visualiseert, dan zit het in je hoofd. ‘Daarom moet je ook nooit een negatief frame gebruiken. Tenzij je de tegenstander zwart wil maken, zoals in Amerikaanse verkiezingscampagnes. Republikeinen bestempelden een Democratisch wetsvoorstel als ‘death tax’. Dodelijk, twee dingen combineren die niemand wil. Wilders is ook sterk in framen, bijvoorbeeld door almaar het woord ‘tsunami’ te gebruiken. Jammer is dat men zijn term overneemt in plaats van hem te weerleggen.’
Nog een voorbeeld: hoe je een probleem verkleint door een andere woordkeus. Vervang ‘klimaatcrisis’ door ‘klimaatverandering’ – en wat was nou eigenlijk het probleem?
Lang en gelukkig
Tessie legt zich vooral toe op het terugbrengen van – soms complexe – vraagstukken tot menselijke proporties, zodat jij als individu je erin herkent. Neem de publiekscampagne voor Energiesprong, een innovatieprogramma om gebouwen energieneutraal te maken. Zijn mensen geïnteresseerd in de techniek daarachter? Nee, de meesten gaat het bijvoorbeeld om het comfort dat je schept door het isoleren van je jarenvijftigwoning. ‘Het gaat erom te zoeken wat verschillende mensen willen. Dan ontdek je bijvoorbeeld dat sommige mensen zielsgelukkig worden van het feit dat ze geen fossiele brandstof meer nodig hebben.’ In zulke projecten kan Tessie haar ziel en zaligheid kwijt: met inhoud, met deelname van verschillende partijen die bijeengebracht worden in een nieuw verband. ‘Zaken duidelijker en leuker maken voor een breed publiek. Maatschappelijk relevant bijdragen aan een langer en gelukkiger leven.’
Daar zijn de sprookjes weer. ‘Mijn volgende blog verschijnt op langengelukkig.nu. Nee, ik geloof niet in sprookjes maar wel in de kracht van die manier van vertellen. En ik ben hoopvol positief ingesteld. Om dingen voor elkaar te krijgen.’
Rubriek: Onder het motto:Veel leden van de UCK voeren een motto op hun profielpagina (alleen toegankelijk voor leden). Waarom koos iemand juist dit motto? Is het van eigen makelij of ontleend aan een inspiratiebron? Wat zegt dit over hoe jij in je werk staat? Anderen voeren geen motto. Nooit aan gedacht? Of is jouw boodschap te complex voor één lijfspreuk? En als je er dan toch een moest kiezen, werd het dan een Cruyfiaans aforisme of een klassiek filosofisch statement uit het Grote Boek der Citaten? Vanaf nu krijg je op ongeregelde tijden een kijkje in de professionele keuken van UCK-leden. Via het doorgeefluik van hun lijfspreuk. Wil jij meer over jezelf en je werk vertellen aan de hand van je motto? Neem dan contact op met Jac Janssen
Archief > 2015 > oktober
- 31-10-2015 31-10-2015 00:00 - UCK-lid Anna Groot exposeert post-mortemfoto’s
- 30-10-2015 30-10-2015 00:00 - HU schrapt twee communicatieopleidingen
- 29-10-2015 29-10-2015 00:00 - UCK-lid Hans Agterberg in kookfinale Alliance Gastronomique
- 29-10-2015 29-10-2015 00:00 - Schrijfster/columniste Loes Claerhoudt overleden
- 23-10-2015 23-10-2015 00:00 - Internationale award website Zeist
- 21-10-2015 21-10-2015 00:00 - Utrechtse nominaties in communicatie en marketing
- 15-10-2015 15-10-2015 00:00 - Gezocht: gastdocent ZZP’er communicatie!
- 15-10-2015 15-10-2015 00:00 - UCK-lid? Meld je ook voor onze LinkedIn groep!
- 14-10-2015 14-10-2015 00:00 - Onder het motto - Tessie Vilé: Een ui, een appel en een erwt