Ambitie Jaarbeurs Utrecht nieuwe stijl: van introvert naar extrovert

Nieuwe Jaarbeurs bird eye view.jpeg04-06-2020

Jaarbeurs Utrecht heeft grootse plannen voor de toekomst. Het bestaande desolate gebouw moet een ware stadsoase worden. Bovendien wordt het nieuwe complex kleiner. Met daarin compactere ruimtes voor kleinschaliger events. Omdat de samenleving en de business niet meer zitten te wachten op massale evenementen.

Dat vertelt CEO Albert Arp van de Jaarbeurs Utrecht in een interview met duurzaamleven.nl. Arp heeft voor ogen dat het evenementencomplex zelfs de duurzaamste venue van Europa moet worden. Wat nu een gesloten, monofunctioneel hallencomplex is, wordt straks een multifunctionele plek die volledig open is naar buiten toe. Het wordt onderdeel van een geheel nieuwe wijk, die het centrum van Utrecht en de achterliggende wijken met elkaar verbindt.

Van introvert naar extrovert
Arp: “Op dit moment is Jaarbeurs naar binnen gekeerd, ik noem het wel eens een black box. We organiseren er fantastische dingen, maar daarbuiten lopen mensen er eigenlijk niet rond. Dat gaat straks veranderen. Het verandert van een introvert naar een extravert gebied.”

Wisselwerking
De connectie met Utrecht is belangrijk voor Jaarbeurs, zowel vanuit maatschappelijk als vanuit economisch oogpunt. Het bedrijf levert de stad circa €500 miljoen per jaar op door de spin-off van de evenementen in het complex. Doordat het nieuwe Jaarbeursdistrict veel meer functies heeft, zoals wonen en horeca, kan Utrecht andersom ook meer opleveren voor Jaarbeurs, verwacht Arp. 

Hybride
Het beoogde nieuwe complex wordt kleiner; van 95.000 naar 65.000 vierkante meter. Arp: “De samenleving en de business zitten niet meer te wachten op massale evenementen. We maken het dus kleiner, maar leveren meer waarde per vierkante meter. In de nieuwe venue is het bijvoorbeeld mogelijk om ruimtes te delen, waardoor de dekkingsgraad omhoog kan. Nu zijn onze hallen dichte dozen. In een meer open behuizing kun je ruimtes creëren voor gemeenschappelijk gebruik. Daardoor kunnen er meer evenementen naast elkaar plaatsvinden.” Digitale verdienmodellen moeten daar in de toekomst nog meer waarde aan toevoegen.

Afbeelding: artists impression van Jaarbeurs Utrecht

« Terug

Lees overig nieuws

Sluiten