Tell us stories that connect us – Media Jaarcongres 2017
A new world, a new perspective. Hét thema tijdens de negende editie van het Media Jaarcongres 2017. Ruim 200 bezoekers die elke dag met media te maken hebben, bezochten 29 juni Studio 21 in Hilversum. Conclusie: traditionele mediaorganisaties moeten echt aan de bak. Als alleen Social Media voor hen nu het belangrijkst is en ze zich hier alleen op focussen, gaan ze de boot echt missen. De media hebben een retourkanaal gekregen. Het is niet meer one-way. Hun opdracht: verdiep je in je doelgroepen en blijf vernieuwen.
Tell us stories that connect us
Jørgen Madsen Lindemann (President en CEO ) van het Zweeds digitaal entertainment bedrijf Modern Times Group geeft het publiek een ‘lesje’ nieuwe media. Want dat de Zweden dat meer dan snappen is duidelijk. Zij verbinden consumenten met content ‘that they love’ op zo veel mogelijk manieren.
Jørgen: “Hoe blijf je relevant en succesvol met alle nieuwe ontwikkelingen in medialand? Keuzes maken en focussen” vertelt hij. Relevante content maken voor millenials. Dé grootverbruikers van nieuwe media. MTG geeft de ‘generation z’ datgene waar ze naar op zoek zijn. “Tell us stories that connect us. Don’t be affraid of us, wer’e here” vertelt deze generatie in een video tijdens Jørgen’s verhaal.
MTG focust op 3 pijlers: e-Sports, gaming en digital video. e-Sports en gaming zijn ‘bigger than ever’. Volgens Lindemann is online gaming ook storytelling. En dat het groots is: van een uur mobiel gebruik is 30% online gaming.
15 jaar Mediamonitor: minder pluriform
Voor Madeleine de Cock Buning (Commissariaat voor de Media) was het gisteren extra feestelijk. De Mediamonitor bestond gisteren 15 jaar. De monitor geeft de stand van zaken op de Nederlandse mediamarkt. Concrete cijfers noemde Madeleine helaas niet.
Ze vertelde wel over de bubbels waarin we leven. Dat media minder pluriform geconsumeerd worden. Het lijkt alsof er minder ruimte is voor diepgang en berichten worden steeds vaker 1 op 1 over genomen. Ontwikkelingen die zorgen voor een minder divers aanbod. Dagvoorzitter Rens de Jong vraagt kritisch naar de rol van het Commissariaat. “Gaat de commissariaat die pluriformiteit bewaken?”. Een echt bevredigend antwoord krijgt hij helaas niet: het Commissariaat gaat niet over data. Hoewel ze wel aandacht voor data hebben en hierover in gesprek zijn met de Autoriteit Persoonsgegevens. De mediasector moet in de ogen van het Commissariaat vooral meer samenwerken en met nieuwe modellen komen. Alleen dan bieden media een alternatief voor grote platforms. En hopelijk leidt dit tot een mooie publiek-private samenwerking, aldus De Cock Buning.
Ster op zoek naar data
Frank Volmer, directeur van Ster vertelt dat ze dit jaar 200 miljoen omzet moeten halen. Dat gaan ze niet halen. De reden? Frank: “De Ster is minder goed in digitaal en dat moet beter. Ik wil het liefst addressable commercials uitzenden”. Hiervoor heeft de Ster wel data nodig om digitale commercials te verzilveren. “Beschikken jullie niet over die data?” vraagt Rens de Jong terecht verbaasd. Dit ligt bij de omroepen zelf, op hun eigen platformen.
Het delen van deze data gebeurt nog niet zoals Volmer graag zou zien. Het verloopt nog wat traag zegt hij. Rens de Jong: “Is de Ster op zoek naar een eigen soort Netflix?”. Volmer lijkt de vraag een beetje te omzeilen en noemt liever het voorbeeld Hulu, een gratis videodienst uit Amerika. De kijker bepaalt hoe hij televisie kijkt, met of zonder commercials. Frank geeft wat cijfers: voor € 0,50 bekijk je een film. Of, je kijkt 3 commercials voor de film. 85% kiest voor commercials zegt Frank. Relevante commercials voor de kijker. En daar betalen adverteerders flink voor. En dat klinkt de Ster vanzelfsprekend, als muziek in de oren.
Nee, televisie is niet dood.
Bas de Vos (GfK) laat indrukwekkende cijfers zien. De tijd die wij Nederlanders aan online gaming besteden? 29 minuten per dag (onder 13-19 jaar) tegen een verrassende 33(!) minuten per dag onder de doelgroep 50+.
Dan wat cijfers uit Europa: Het bereik van VOD (video on demand) in Europa is 83%. Het bereik van lineaire televisie kijken in Europa is 95%. Meer dan de helft van de video kijktijd onder 18-34 jarigen wordt niet bekeken via televisie. En Netflix abonnees verbruiken meer televisieminuten dan niet abonnees.
De Vos concludeert dat de manier waarop we ‘kijken’ nog steeds beweegt. Televisie is niet dood, maar verandert naar TotalVideo. Grote internationale spelers zijn heel actief in kleine lokale markten. En lokale partijen zijn het online video domein ingestapt.
Maar er stond nog meer op het media-menu
Deborah Acosta (New York Times) ziet als grootste trend in media ‘live journalism’. Wat doen we er mee en hoe monitoren we het. Haar presentatie ging over live interactive journalism: live en interactief op precies hetzelfde moment. De New York Times laat zien hoe ze via live video een verhaal maken.
Voor Arjen Lubach is passie voor media en communicatie heel belangrijk. Als maker wil hij zich niet beperken tot wat hij kan maar blijven vernieuwen. Als Arjen dingen wil maken voor jongeren, moet hij weten waar jongeren de hele dag mee bezig zijn. “Ik moet dan wel weten waar ze op zitten en snappen wat dat is, ik probeer echt alles te volgen” zegt Arjen Lubach.
Leren van kijkers met addressable tv
Tussen de sprekers door geven een aantal media experts via video (Google, Endemolshine) hun mening over nieuwe media. Met addressable tv kunnen we nog meer leren van kijkers. Iedereen kan een publisher zijn. We zijn op elk moment verbonden met media, met mensen. We hebben de platforms nodig om het publiek te bereiken. De toekomst van die platforms is enorm groot. Lindanieuws is volgens Google, een heel goed voorbeeld: continu op zoek naar hun doelgroep.
Het Media Jaarcongres 2017. Een dag die in de ochtend een beetje op gang moest komen. Jørgen Madsen Lindemann had het meest inspirerende verhaal. Het meest vernieuwend en luisterend naar wat de kijkers beweegt. Zijn boodschap: keuzes maken en heel goed begrijpen wat de doelgroep wil zien.
Foto's
Kijk de foto's (gemaakt door Mark Janssen) van het Media Jaarcongres 2017 terug.
Tekst en beeld: Elise van Ee
Archief > 2017 > juni
- 30-06-2017 30-06-2017 14:25 - Tell us stories that connect us – Media Jaarcongres 2017
- 22-06-2017 22-06-2017 09:51 - Gemeente Utrecht presenteert 50 jaar straatnaamcommissie in een boek
- 21-06-2017 21-06-2017 20:08 - DUIC wil concessie lokale publieke omroep Utrecht veroveren
- 20-06-2017 20-06-2017 14:35 - DUIC verwerft subsidie voor experiment tegen nepnieuws
- 17-06-2017 17-06-2017 14:45 - Informatiemarkt online communicatie & dienstverlening in Stichtse Vecht
- 13-06-2017 13-06-2017 20:12 - Deskundigen zijn somber over toekomst Utrechtse lokale publieke omroep
- 12-06-2017 12-06-2017 11:59 - Mediajaarcongres: een blik op de toekomst
- 01-06-2017 01-06-2017 15:39 - Twee nieuwe leden in bestuur Utrechtse Communicatiekring
- 01-06-2017 01-06-2017 12:11 - 17/18 juni CampusDoc Filmfestival in Utrecht