Bijzondere pop-up store in hartje Utrecht

pop up store.jpgdinsdag 12 juli 2016

Als je er binnen komt, wordt elke stap die je neemt geregistreerd door camera's, zonder dat je dat direct in de gaten hebt. In de bijna helemaal witte ruimte, trekken slechts enkele objecten je aandacht: een Skoda, twee professionele fietsen van Cervelo en een groot touchscreen. Een bezoek aan de nieuwe pop-up store van auto-importeur Pon in hartje Utrecht.

Pop-up stores zijn inmiddels niet meer vreemd in het Utrechtse straatbeeld, maar dat een auto-importeur er voor kiest om een winkel te starten in de Lange Viestraat, mag wel bijzonder worden genoemd. Hoewel ook merken als Tesla tegenwoordig experimenteren met dergelijke stores.

Terugloop
Waarom neemt Pon (importeur van onder andere Volkswagen, Skoda, Audi en Seat) dit initiatief? Store-projectleider Willem van Weert licht het initiatief toe: “Het bezoek aan showrooms op autoboulevards loopt terug. Dat komt onder ander door het uitgebreide aanbod dat op internet is te vinden. Maar voor ons is het belangrijk om voeling met onze klanten te houden en daarom hopen we dat contact te maken met mensen die even in deze store binnenkomen.”

Veel leren
De camera’s in de pop-up store registreren wie er binnenkomt en of dat een man of een vrouw is. Vervolgens wordt elke beweging in de store vastgelegd om na te gaan welke elementen in de store het meeste aandacht krijgen. Van Weert: “We willen vooral veel leren van hoe dit werkt. Daarom bekijken we alles tot in detail en leggen we vast wat mensen doen in de winkel. Bijvoorbeeld hoe lang ze aandacht besteden aan verschillende onderdelen van deze store. Als we zien wat mensen aantrekkelijk vinden en wat niet, weten we welke keuzes we een volgende keer moeten maken bij de inrichting. Zo proberen we die zo optimaal mogelijk te maken.”

Leads van mensen die interesse hebben in proefrit met auto of fietsen Cervelo worden via speciaal systeem meteen doorgespeeld aan dichtstbijzijnde dealer en binnen 24u opgevolgd richting de potentiële klant.

Nieuwe thema’s
De inrichting van de 80 m2 grote pop-up store zal zes maanden lang, telkens veranderen van thema. Zo staat nu – tot 24 juli - de Tour de France centraal met sponsor Skoda en zal daarna Volkswagen de hoofdrol spelen als sponsor van enkele Olympische sporters.

Ook vanuit je marketingachtergrond geïnteresseerd in de opzet van de nieuwe pop-up store van Pon? Ga er zelf een kijkje vinden en vraag ernaar. Je vindt de store aan de Lange Viestraat 2 (tegenover de McDonalds).

« Terug

Lees overig nieuws

Sluiten