Utrechts Spoorwegmuseum scoort goed in merkenonderzoek
Het Utrechts Spoorwegmuseum is een geduchte concurrent voor de grote dagattracties in Nederland. Het museum richt zich op de familiemarkt en scoort als merk net zo goed als Ouwehands Dierenpark in Rhenen. Qua reputatie kan dit museum zich meten met het Van Gogh Museum.
Dit is een van de uitkomsten van het Cultuursector Merkenonderzoek dat Hendrik Beerda Brand Consultancy jaarlijks onder ruim 3.000 Nederlanders uitvoert. Het familiemuseum staat op de vijfde plaats van de ranglijst van musea met de sterkste reputatie in 2016. Het Anne Frank Huis voert deze lijst aan, gevolgd door het Rijksmuseum, Paleis het Loo en het Van Goghmuseum.
Directeur Marten Foppen is zeer tevreden over de uitkomsten van het onderzoek. "Als je zo naar het lijstje kijkt, is het heel mooi om je zelf daar tussen te zien staan tussen de grote Amsterdamse musea. Daar zijn we ongelofelijk trots op", aldus de directeur.
Verbouwingen
Het onderzoek laat ook zien dat grote verbouwingen zorgen voor een piek in bezoekersaantallen en merkkracht. Maar zonder grootschalige vervolgtentoonstellingen is dit effect slechts tijdelijk. Het Spoorwegmuseum is tussen 2003 en 2005 ingrijpend verbouwd. Nu, elf jaar later, blijkt het museum nog steeds grote bezoekersaantallen te trekken. Succesvolle evenementen en het feit dat het museum zich richt op gezinnen met kinderen kunnen hier de reden van zijn. Zo trok het Allerhande Kerstfestival in december 30.000 bezoekers.
In 2016 zullen de centrale hal van het museum en het restaurant “De Remise’ totaal worden heringericht en verbouwd.
Ranglijst van musea met de sterkste reputatie in 2016 (+ positie in 2014):
- Anne Frank Huis (1)
- Rijksmuseum Amsterdam (2)
- Paleis Het Loo (6)
- Van Gogh Museum (4)
- Het Spoorwegmuseum (5)
- Kröller-Müller Museum (8)
- Nederlands Openluchtmuseum (7)
- Naturalis (13)
- Het Scheepvaartmuseum (11)
- Stedelijk Museum Amsterdam (9)
Foto: Henk-Jan van der Klis
Archief > 2016 > maart
- 31-03-2016 31-03-2016 04:32 - Vanaf mei verandert contract ZZP'er ingrijpend
- 26-03-2016 26-03-2016 10:17 - #daretobegrey op Stadhuisbrug Utrecht
- 25-03-2016 25-03-2016 16:22 - Commotie over radio-interview ProRail woordvoerder
- 19-03-2016 19-03-2016 08:04 - Nieuwegein TV van start
- 18-03-2016 18-03-2016 14:53 - Fors banenverlies bij RTV Utrecht
- 16-03-2016 16-03-2016 17:53 - Whatsapp groep Stichtse Vecht voor journalisten
- 09-03-2016 09-03-2016 18:43 - Utrechts Spoorwegmuseum scoort goed in merkenonderzoek
- 05-03-2016 05-03-2016 12:00 - Presentatie fotoboek 'Utrecht in de vroegte'
- 04-03-2016 04-03-2016 12:00 - Perslijsten verschillen vooral in gebruiksvriendelijkheid
- 03-03-2016 03-03-2016 12:00 - KNVB reorganiseert alle communicatie diciplines
- 02-03-2016 02-03-2016 11:41 - Mediaruzie in Utrecht steeds meer op scherp