Perslijsten verschillen vooral in gebruiksvriendelijkheid
Perslijsten die op de markt zijn, laten vooral nog veel verschillen in gebruiksvriendelijkheid zien. Tot die conclusie komt UCK-lid Ilse Heemskerk na onderzoek. Zij werkt als interim woordvoerder en adviseur mediarelaties en publiceert hierover op Frankwatching.
Op het gebied van dekking en prijs, maar bovenal als het gaat om gebruiksvriendelijkheid. Het Amsterdamse SmartPR scoorde hoge ogen met een goede dekking en een zeer fijne gebruikerservaring blijkt uit de door Frankwatching gepubliceerde longreed “Perslijsten uitbesteden, 6 systemen vergeleken”.
Meerwaarde
Perslijsten zijn vooral handig als je als woordvoerder een actief persbeleid hanteert. Het geeft je de mogelijkheid om journalisten te zoeken op onderwerp of op medium. Je kunt lijsten samenstellen en in het systeem persberichten verzenden. Echt goede perslijsten hebben daarnaast nog een aantal features die het mogelijk maken om ook met meerdere woordvoerders een consistent mediabeleid te volgen. Bijvoorbeeld door consequent persvragen in het systeem op te nemen, gespreksverslagen met journalisten te noteren en –niet onbelangrijk- de terugkoppeling van het systeem over wat er met je berichten gebeurt goed in te zetten. Op die manier groeit de meerwaarde van het systeem en haal je maximaal profijt uit je persbenadering.
Hindernissen
Naast de aanbieders met onvolledige dekking ook nog veel die werken met allerhande hindernisbanen. Kiezen waar je op wilt zoeken in plaats van een vrij zoekveld, zes stappen om een verzendlijst samen te stellen of gewoonweg alleen kunnen zoeken op achternaam.
Prijsverschil
De duurdere systemen zijn niet per definitie ook de beste. Binnen Nederland kun je vanaf 2500,- euro met SmartPR heel goed uit de voeten, internationaal heb je de keuze uit twee: Het wat trage Agility van PR Newswire en Meltwater. Die laatste biedt veelbelovende features en daar is de prijs dan ook naar. Of, zoals de accountmanager liet weten: ‘Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt’.
Archief > 2016 > maart
- 31-03-2016 31-03-2016 04:32 - Vanaf mei verandert contract ZZP'er ingrijpend
- 26-03-2016 26-03-2016 10:17 - #daretobegrey op Stadhuisbrug Utrecht
- 25-03-2016 25-03-2016 16:22 - Commotie over radio-interview ProRail woordvoerder
- 19-03-2016 19-03-2016 08:04 - Nieuwegein TV van start
- 18-03-2016 18-03-2016 14:53 - Fors banenverlies bij RTV Utrecht
- 16-03-2016 16-03-2016 17:53 - Whatsapp groep Stichtse Vecht voor journalisten
- 09-03-2016 09-03-2016 18:43 - Utrechts Spoorwegmuseum scoort goed in merkenonderzoek
- 05-03-2016 05-03-2016 12:00 - Presentatie fotoboek 'Utrecht in de vroegte'
- 04-03-2016 04-03-2016 12:00 - Perslijsten verschillen vooral in gebruiksvriendelijkheid
- 03-03-2016 03-03-2016 12:00 - KNVB reorganiseert alle communicatie diciplines
- 02-03-2016 02-03-2016 11:41 - Mediaruzie in Utrecht steeds meer op scherp