Kettingreactie Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Directeur Willem Lageweg van MVO Nederland (foto) tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van zijn organisatie: “De structurele krachten die MVO aanjagen worden sterker. Denk aan economische indicatoren als schaarste, de marktvraag naar MVO en de opstelling van kapitaalverschaffers. Ook de maatschappelijke verwachtingen van publiek, NGO’s en overheden nemen verder toe. Dit biedt bedrijven steeds meer kansen waarop met groeiende gretigheid wordt ingespeeld.”
Enkele belangrijke trends die de versnelling illustreren:
• Kostenbesparing is het belangrijkste motief geworden om met MVO te beginnen. Deze ontwikkeling zet zich aangewakkerd door de recessie in 2012 naar verwachting krachtig door.
• Energiebesparing en duurzame energie staan bovenaan de MVO-agenda van bedrijven. Het is urgent, tastbaar, sluit aan bij maatschappelijke verwachtingen en het levert geld op. Ook grondstoffenschaarste wordt steeds vaker opgepakt als strategisch speerpunt.
• Steeds meer bedrijven pakken MVO op als manier om te innoveren en omzet te verhogen.
• Duurzaamheid is een basisverwachting van de consument. De consument verwacht simpelweg dat een bedrijf duurzaam produceert, en hier open en duidelijk over communiceert. Ook over de dilemma’s.
Lageweg: “Ik zie drie belangrijke factoren die de versnelling kunnen bespoedigen: leiderschap, denken in kringlopen en sociale innovatie. Iedereen kan leiderschap tonen: van de directeur tot de mensen op de werkvloer. Het denken in kringlopen zal ervoor zorgen dat we geen afval meer produceren en veel zorgvuldiger met grondstoffen en materialen omgaan. En sociale innovatie leidt tot creatieve coalities en een veel grotere betrokkenheid van medewerkers. Als we deze drie factoren echt centraal gaan stellen, worden duurzaamheid en rechtvaardigheid de nieuwe motoren voor de Nederlandse economie.”
Lancering MVO Nederland Academie
De versnelling in MVO blijkt ook uit de sterke toename van het aantal bedrijven dat zich bij MVO Nederland aansluit. In 2011 zijn circa 500 nieuwe bedrijven partner geworden, waardoor MVO Nederland nu meer dan 1800 aangesloten bedrijven telt: van eenmanszaak tot multinational en van koploper tot starter. Om tegemoet te komen aan de snel groeiende behoefte aan meer kennis en het delen van ervaringen gaat vandaag de MVO Nederland Academie van start. De MVO Nederland Academie biedt inspiratie en handvatten met MVO-opleidingen en –trainingen. Van basistrainingen over uiteenlopende MVO-thema’s tot inspirerende sessies met koploperbedrijven. Van masterclasses met spraakmakende MVO-experts tot e-learning-modules en managementgames.
10 trends: discussieer mee
MVO Nederland maakte het trendrapport op basis van actuele onderzoeken, eigen analyses en gesprekken met deskundigen. Dit levert een interessant en actueel beeld op van de mate waarin MVO leeft onder ondernemers, de markt die er voor MVO bestaat en thema’s die men belangrijk vindt. Ook wordt duidelijk op welke punten meer actie gevraagd wordt van bedrijven om tot daadwerkelijke verduurzaming van de economie te komen. De komende periode zoekt MVO Nederland het debat over de genoemde en nieuwe thema’s die in de trendanalyse thuishoren. Lees het gehele trendrapport en discussieer mee.
MVO Nederland
MVO Nederland is de nationale kennis- en netwerkorganisatie voor bedrijven met MVO-ambitie. Haar streven: MVO een vanzelfsprekende zaak maken voor alle ondernemers in Nederland. Sinds de oprichting in 2004 is MVO Nederland uitgegroeid tot hét startpunt voor alle ondernemers die hun bedrijfsvoering willen verduurzamen en daarover van gedachten willen wisselen met gelijkgestemden, brancheorganisaties, de overheid en/of NGO’s. Het partnernetwerk van MVO Nederland telt inmiddels ruim 1.800 bedrijven en organisaties. Elke maand komen daar ongeveer 50 partners bij. Deze ondernemingen komen uit alle sectoren en variëren van eenpersoonsbedrijven tot multinationals. MVO Nederland faciliteert haar achterban met kennis en inspiratie over de volle breedte van het onderwerp maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Speerpuntthema’s in 2012
In 2012 besteedt MVO Nederland in het bijzonder aandacht aan transparantie, ketenverantwoordelijkheid, duurzaam inkopen en de P van People. Ook aan arbeidsparticipatie van mensen met een flinke afstand tot de arbeidsmarkt wordt door MVO Nederland in 2012 extra aandacht besteed. www.mvonederland.nl.
Archief > 2012 > januari
- 18-01-2012 18-01-2012 00:00 - CvdK Utrecht roept op tot optimisme
- 12-01-2012 12-01-2012 00:00 - UvH viert 23e verjaardag met 'Zin in de stad'
- 11-01-2012 11-01-2012 00:00 - UCK-lid maakt documentaire over orka Morgan
- 09-01-2012 09-01-2012 00:00 - Kettingreactie Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
- 02-01-2012 02-01-2012 00:00 - Vooraankondiging: nieuwe website UCK
- 02-01-2012 02-01-2012 00:00 - Roland Jurriëns naar FC Utrecht
- 01-01-2012 01-01-2012 00:00 - Marketingcampagne Culturele Hoofdstad van start