Boek Communicatie NU geeft communicatievak gezicht

25-10-2012

Betteke van Ruler heeft vandaag haar nieuwe boek Communicatie NU gepresenteerd in de vorm van een glossy. Het boek geeft niet alleen een blik op het communicatieveld van nu, maar bereidt communicatieprofessionals ook voor op de praktijk van morgen. Gestrikt door de charme van Van Ruler werkten aan het boek maar liefst 118 communicatieprofessionals mee, waaronder ook enkele UCK-leden.

Grote verandering vak
Dat het communicatievak veel meer inhoudt dan het schrijven van persberichten en het bijhouden van intranet wil Van Ruler met dit boek voor eens en altijd bewijzen: “Het communicatievak staat aan het begin van een grote verandering”, stelt ze. “In de samenleving groeit het wantrouwen tegenover organisaties en de media. Communicatieprofessionals en hun organisaties worden meer dan ooit gedwongen om transparant te zijn en verantwoording af te leggen.” De accountability-kwestie is volgens de schrijvers overal in de maatschappij zichtbaar: in het bedrijfsleven, in de wetenschap, en zoals de gebeurtenissen in Haren recentelijk hebben aangetoond, ook in de journalistiek.

Woordvoerder verdwijnt
Van Ruler doet er zelfs nog een schepje bovenop: het klassieke woordvoerderschap is aan het verdwijnen. Communicatieprofessionals zijn niet langer de enigen die zich in een organisatie met communicatie bezighouden. Iedere medewerker communiceert en moet in staat zijn direct te reageren op wat in de eigen organisatie of de buitenwereld speelt. De taak van communicatieprofessionals verschuift daarmee van de productie naar ondersteuning en begeleiding van de communicatie van anderen in de organisatie. Van Ruler: “Het gaat niet langer om de huisstijl, maar om de stijl van het huis.”

Opzet boek
Lezers krijgen bijna 1 kilo 'vakinformatie' als ze Communicatie NU aanschaffen. De uitgave weegt maar liefst 925 gram. Verdeeld over 220 pagina’s worden zes thema's behandeld: Trends, Dagelijkse praktijk, Carrière maken, Onderwijs, Vakgebied over de grens en Geschiedenis. Essays uit de wetenschap, testimonials van vakspecialisten, reportages, vraaggesprekken, columns en infographics wisselen elkaar af. Prijs €36,95 (ISBN 9789491560064). Bestellen kan hier

Bijdragen
UCK-lid Bianca Spierenburg van Studio Polkadot werd door Van Ruler gevraagd de gehele vormgeving en beeldcoördinatie van de uitgave voor haar rekening te nemen. Bianca: "Ik ben supertrots op het resultaat. 220 pagina's vakinhoud is vormgegeven in een aantrekkelijk jasje en is daarmee makkelijk toegankelijk voor de lezer. Het boek biedt inzichten op de toekomst van het vak en is daarnaast een feest der herkenning voor communicatieprofessionals onder elkaar." Hans Agterberg van Quavorm leverde op basis van gegevens die de UCK verzamelt een infografic van alle regionale communicatiekringen in ons land (zie onder). Gerald Morssinkhof geeft in Communicatie NU zijn visie op de toekomst en kwaliteit van het communicatieonderwijs. Frithjof de Haan van de Maatschap voor Communicatie levert een case over de herpositionering van de Aruba Bank. Lotte Enting van Fortis Foundation Nederland geeft haar reflectie op de ontwikkeling van marketingcommunicatie.

Betteke van Ruler
Betteke van Ruler is emeritus hoogleraar corporate communicatie en communicatiemanagement aan de Universiteit van Amsterdam (UVA) en ook oud UCK-lid. Zij heeft een lange carrière achter de rug, eerst als communicatieprofessional, daarna als docent communicatie in het hbo en sinds 1996 als wetenschapper.

Infographic Regionale communicatiekringen en -verenigingen in Nederland

« Terug

Lees overig nieuws

Sluiten