Trends ontdekken met Picturing the future
Positieve waardering voor de bijeenkomst Picturing the future spreekt uit de diverse tweets tijdens en na deze UCK actviteit van 25 oktober jl. De toekomst is nu al zichtbaar in de wereld om ons heen. Wat zijn trends eigenlijk, hoe kom je er achter en hoe kun je ze duiden? Djenny Brugmans en Nanon Soeters van bureau Rozenbrood vertelden hoe het werkt.
Rozenbrood legt in haar benadering van trendwatching sterk de nadruk op beeld. Niet vreemd want Djenny heeft een achtergrond als grafisch vormgever en conceptontwikkelaar en Nanon als beleidsmedewerker beeldende kunst en zelfstandig kunstadviseur. Beelden uit media, architectuur, design vormen voor beide trendwatchers het uitgangspunt voor analyse, voor herkenning van gedrag, waarden, ontwikkelingen en tijdgeest en voor betekenisgeving. Beelden worden als informatiebron gebruikt om trends te identificeren en ingezet als middel om trendinformatie te presenteren. Vanuit deze focus wordt ingegaan op trendtheorie en trendanalysemethodieken, ontwikkelen van scenario’s en concepten, toepassen van trends in de eigen praktijk, maken van trendpresentaties, enzovoort.
Mensen nieuwe ogen geven
In haar presentatie met veel beeldmateriaal en prachtige infographics werden we regelmatig geprikkeld met de ‘waarom’ vraag. De bedoeling is dat je opnieuw verwonderd om je heen leert kijken, jezelf de waarom-vraag stelt en zo op zoek gaat naar algemeen geldende waarderingen. Een van de sprekende voorbeelden was een plaatje met wijn in blik. De algemene trend is te achterhalen door je af te vragen waarom zouden mensen dit willen: gemakkelijk te vervoeren, op te slaan, gemakkelijk te openen, plaats-onafhankelijk want je zit niet meer altijd thuis met een kurketrekker bij de hand, et cetera. We leven in een beeldcultuur en beeld doet veel met mensen. Zo blijkt dat mensen slechts 10% van een tekst, maar 60% van beelden onthouden. Tekst moet je immers eerst ‘vertalen’. Beelden krijgen een hele andere betekenis als je een tweede beeld ernaast ziet. Ook daarvan kregen we verschillende voorbeelden te zien.
Praktisch aan de slag
In het laatste deel van de avond gingen we zelf praktisch aan de slag. De bedoeling was ontwikkelingen die in jouw omgeving waren opgevallen te noteren, vervolgens de waarom-vraag te stellen en daarna proberen algemene waardering hieraan toe te kennen en dit te clusteren in een word cloud. Een van de leuke voorbeelden die hieruit voortkwam was de case van Staatsbosbeheer. Hoe kun je een stuk bos met crowd funding en trend ‘jezelf verwennen’ aantrekkelijker maken? De ideeën borrelden naar boven: van sauna en rustig plekje om ‘s nachts naar de sterren te kijken, tot arrangement met oppas en webcams waardoor het bosleven op elk moment en vanaf elke plek 24/7 te bekijken is.
Wil je meer weten en doen met trendwatching. Dat kan, want Rozenbrood organiseert op 8 november aanstaande de eerste module (van 6 bijeenkomsten) van haar trendacademie.
Archief > 2012 > oktober
- 28-10-2012 28-10-2012 00:00 - Trends ontdekken met Picturing the future
- 25-10-2012 25-10-2012 00:00 - Boek Communicatie NU geeft communicatievak gezicht
- 17-10-2012 17-10-2012 00:00 - 1e editie TEDxUtrecht internationaal creatief event
- 10-10-2012 10-10-2012 00:00 - Video + fotoreportage pittig UCK-debat
- 10-10-2012 10-10-2012 00:00 - Nieuw informatiecentrum in Utrecht
- 10-10-2012 10-10-2012 00:00 - Beloning voor game-ideeën Culturele Hoofdstad
- 08-10-2012 08-10-2012 00:00 - Utrecht online shop stad nummer 1
- 01-10-2012 01-10-2012 00:00 - Rogier van den Berg nieuw bestuurslid UCK
- 01-10-2012 01-10-2012 00:00 - Boek van UCK-lid Gerald Morssinkhof in winkel