Over lid zijn van de UCK: In gesprek met Jacqueline Duerinck
De Utrechtse Communicatiekring groeit! En met elk lid wordt een verhaal toegevoegd aan ons netwerk. Af en toe lichten we er eentje uit en spreken kort met diegene over zijn of haar keuze voor het UCK-lidmaatschap. Deze keer is dat Jacqueline Duerinck.
door Wilmie Geurtjens
Wil je jezelf even voorstellen?
Met een vader die in het Zeeuwse poppenstadje Hulst een drukkerij en boekhandel had, ben ik als het ware opgegroeid in het communicatievak. Maar omdat daar in Zeeland geen opleiding voor bestaat, deed ik de studie communicatie aan de Hogeschool Utrecht. Eenmaal afgestudeerd werkte ik nog een tijdje bij de HU, daarna ging ik aan de slag bij de Rabobank. Die had toen nog zestigduizend medewerkers, waarvan tienduizend in het buitenland. Ik was betrokken bij de eerste websites van de bank en bij het herinrichten van haar vijfhonderd lokale intranetten. Binnen de Rabobank heb ik wel zes of zeven verschillende functies gehad, zoals hoofd webmanagement en hoofd internal branding. Tot ik het gevoel had niet verder te kunnen groeien en dat het zelfstandig ondernemerschap mijn enige keuze was. Begin januari 2009 begon ik. Sindsdien leid ik heel diverse online projecten, voor het Van Gogh Museum bijvoorbeeld en voor de Koninklijke Bibliotheek. Of op dit moment de vernieuwing van de website en het intranet van de Hogeschool van Amsterdam. Ontzettend leuk om telkens iets nieuws te doen en steeds in andere bedrijfsculturen binnen te komen.
Wat is je expertise binnen het communicatieveld?
Online communicatie. Ik onderzoek wat het beste kanaal is om een doelgroep te bereiken en kan goed regelen. Ik was altijd al handig met computers en ben tegenwoordig helemaal verslaafd aan social media. Op dit moment ben ik bijvoorbeeld bezig met TikTok.
Hoe zet je je expertise op dit moment in?
Vroeger zat ik veel bij de klant, vanaf maart zit ik achter een scherm. De huidige klus bij de HvA begon in juli, in coronatijd dus. Al die maanden ben ik maar één keer op het werk geweest. De rest van de tijd heb ik mijn collega’s alleen online gezien tijdens Teams-sessies. We gebruiken agile en scrum om doelen te stellen en het werk goed te verdelen. Het is erg doelgericht en we krijgen de klus dus wel geklaard, maar via het scherm krijg je veel minder goed mee wat mensen vinden. Dat maakt het samenwerken stroever. Ik probeer het leuk te maken met online workshops en spellen. Al haalt dat het natuurlijk nooit bij bier en bitterballen.
Hoe lang ben je nu lid van UCK?
Ruim twaalf jaar.
Waarom ben je lid geworden van UCK?
Toen ik voor mezelf begon wilde ik mijn blik naar buiten richten en daarom van àlles lid worden. Ik sloot me onder andere aan bij Logeion, de UCK en Vrouwen in MarketingCommunicatie. Van al die vakverenigingen is alleen het lidmaatschap van de UCK overgebleven. Het is gemengd, dus ik tref er behalve communicatieadviseurs bijvoorbeeld ook tekstschrijvers, fotografen en filmmakers. Ook fijn: het is lekker dichtbij.
Wat waren je ervaringen in al die jaren?
Juist de fysieke ontmoeting met collega’s was altijd superleuk. Bovendien ben ik een plakker, dus ik mis de borrel waarbij je ook heel informeel dingen kunt navragen. En dan de bezoeken aan bedrijven of de gezamenlijke reis naar Antwerpen, zó leuk. Die sjeu is er momenteel een beetje van af.
Wat zijn je verdere verwachtingen en wensen van UCK?
Als we weer bij elkaar mogen komen, heel veel fysieke bijeenkomsten!
Titel | Bestandsgrootte | MIME-type | ||
---|---|---|---|---|
Jacqueline_Duerinck_Echt_Mooij_Fotografie.web-3876.JPG | 242,4 kB | image/jpeg |