Over lid zijn van de UCK: In geprek met Bob Gorter

8998c11a-5274-4453-89fe-ddae240b39e2.JPGvrijdag 23 oktober 2020

De Utrechtse Communicatiekring groeit! En met elk lid wordt een verhaal toegevoegd aan ons netwerk. Af en toe lichten we er eentje uit en spreken ook kort met iemand over zijn of haar keuze voor het UCK-lidmaatschap. Deze keer is dat Bob Gorter.

door Wilmie Geurtjens

Wil je jezelf even voorstellen?
Een paar maanden geleden ben ik begonnen als hoofd communicatie bij de Vogelbescherming in Zeist. De oudste natuurbeschermingsorganisatie van Nederland, redelijk bekend van onder andere de nationale vogeltelling en de campagne Beleef de lente. Met 95 medewerkers is het een grote organisatie met een even groot netwerk in veel landen, want vogels kennen immers geen grenzen. Ik stuur vier communicatieteams aan met in totaal 38 mensen. Samen zijn ze deskundig op alle verschillende gebieden van marketing en communicatie. De komende jaren gaan we extra inzetten op het verhogen van de naamsbekendheid van de Vogelbescherming en de versterking van het merk. Juist ook onder jongere generaties en degenen die geen doorgewinterde vogelaars zijn, zoals ikzelf. Ik ben wel een liefhebber, maar niet iemand die iedere vogel weet te onderscheiden en elk geluid herkent.

Wat is je expertise binnen het communicatieveld?
Marketing-Communicatie en strategisch denken. Dat deed ik een jaar of vijftien als account director bij reclamebureaus, in een tijd dat bedrijven zelf meestal alleen een reclamechef en diens assistente hadden. Toen klanten eigen communicatiemanagers gingen aanstellen en briefings en campagnes veel gestructureerder werden, bleef alleen het creatieve deel bij reclamebureaus. Een goede reden om over te stappen naar klantzijde en daar mijn kennis van communicatiestrategie in te zetten. Ook dat heb ik pakweg vijftien jaar gedaan, als interimmer bij grote bedrijven als KPN, Postbank/ING en Eneco. Meestal gaf ik leiding aan het MarCom team, soms was ik ook lid van het MT. Bij de Vogelbescherming ben ik weer in loondienst.

Hoe zet je je expertise op dit moment in?
Personeelszaken vragen nu flink wat extra tijd omdat veel mensen vanuit huis werken. Ik laat hen heel vrij, ik delegeer gemakkelijk, maar met Covid moet je continu bepalen wat je gaat doen en veel overleggen met collega-MT-leden. En ik krijg heel veel vragen. Niet alleen van mijn eigen team, maar ook van andere afdelingen die deskundigheid op communicatiegebied nodig hebben en mij vragen iemand aan te wijzen. Mijn mailbox ontploft!

Hoe lang ben je nu lid van UCK?
Een jaar of zes

Waarom ben je lid geworden van UCK?
Ik was eerst lid van een andere communicatie-netwerkclub, maar ik zocht naar nieuwe inspiratie en vakkennis. Op aanraden van een vakgenoot ging ik een keer mee naar een bijeenkomst van de UCK. Het beviel meteen.  

Wat zijn je eerste ervaringen?
Ik vond en vind de kwaliteit van de bijeenkomsten erg goed. Inhoudelijk zijn ze sterk. Goed voorbereid, goede sprekers, goede discussies.

Wat zijn je verdere verwachtingen en wensen van UCK?
Er zouden meer bijeenkomsten over marketing mogen zijn. Het heeft zóveel raakvlakken met communicatie. Daarom heet mijn vak MarCom: het gaat over communiceren met de markt, zowel business to business als business to consumer.

Heb je nog vragen aan ons, of wil je de andere leden vast iets meegeven?
Ik denk dat ik die vraag net beantwoord heb.

Gekoppelde documenten
TitelBestandsgrootteMIME-type
8998c11a-5274-4453-89fe-ddae240b39e2.JPG67,3 kBimage/jpegdownload

« Terug

Lees overig nieuws

Sluiten