Affiche Dick Bruna stemt mensen hoopvol
Je ziet ze steeds meer hangen in het Utrechtse straatbeeld: een Dick Brunaposter met de tekst ‘Utrecht zorg goed voor elkaar’. Dat deze poster nu overal opduikt is het gevolg van een spontane eenmansactie van cultureel marketeer Marije Lieuwens. De poster is ontworpen als equivalent van de poster ‘Utrecht stad naar mijn hart’ die Dick Bruna in 1986 ontwierp voor de vakantiebeurs in de Jaarbeurs.
Marije zag bij vrienden in Italië dat tekeningen van regenbogen voor de ramen hingen die kinderen hadden gemaakt. Tekeningen van hoop. “In deze verwarrende tijd hebben mensen hoop en troost nodig,” zo zegt ze. “Toen moest ik aan Dick Bruna’s affiche denken.”
Ze kreeg van uitgeverij Mercis, die de nalatenschap van Dick Bruna behartigt, toestemming voor hergebruik van het iconische Dick Brunabeeld. Ook de gemeente Utrecht die het copyright heeft, reageerde enthousiast. Daarna konden de persen gaan draaien.
In eerste instantie heeft ze op eigen kosten 250 affiches laten drukken. Ze waren binnen een dag op. Marije deelde ze uit onder vrienden en kennissen, legde een stapel in ‘Het hof van Cartesius’, een werkplek voor creatieve ondernemers en zorgde voor verspreiding in de Utrechtse binnenstad. De gemeente en de Utrechtse ondernemers omarmden dit initiatief en stelden geld beschikbaar. Daarmee zijn er weer een paar duizend gedrukt. Maar: hoe zorg je ervoor dat mensen deze te zien krijgen in een tijd dat ze thuis moeten blijven?
Zelf uitdelen
Marije pakt het zelf kleinschalig aan. “Ik heb er zelf 3000 verspreid. Op de fiets heb ik een ronde gemaakt langs mensen uit mijn netwerk in allerlei hoeken van de stad en gevraagd om de posters in hun omgeving op te hangen. Daarnaast zijn er nog 1000 exemplaren via wijkteams verspreid en Utrechtse fietskoeriers hebben er ook 1000 rondgebracht. Maar de grootste hulp kwam toch wel van DUIC (de Utrechtse Internet Courant). Zij hebben het affiche afgedrukt op hun voorpagina met het verzoek om de poster voor het raam te hangen. Iedereen kan de DUIC gratis meenemen uit de supermarkt, de oplage is 30.000 stuks. “
Spontane actie
De posteractie is spontaan opgekomen, over een verspreidingsstrategie is niet echt nagedacht. Marije: “Drukkerij Libertas Pascal heeft vervolgens de volgende partij affiches gedoneerd. De poster doorbreekt de sfeer van grimmigheid. Het wekt een solidair gevoel op. Zo houden we de moed erin. Ik blijf het toch zo knap vinden van Dick Bruna dat hij in 1986 een beeld maakte dat Utrecht nog steeds raakt en verbindt.”
Instagram: @utrechtzorgvoorelkaar
tekst en foto's: Anna Groot
- Labels
- Nieuws