Over lid zijn van de UCK: In gesprek met Inge Meilink
07-02-2020
De Utrechtse Communicatiekring groeit! En met elk lid wordt er een verhaal toegevoegd aan ons netwerk. Af en toe lichten we er eentje uit en spreken kort met iemand over zijn of haar keuze voor het UCK-lidmaatschap. Deze keer is dat Inge Meilink
door Wilmie Geurtjens
Wil je jezelf even voorstellen?
Als puber vroeg ik mij af: wat gebeurt er toch als je een stapel machines en mensen bij elkaar zet in een gebouw? Hoe kan het dat je daar geld mee verdient? Omdat ik werd uitgeloot heb ik een jaar Economie gestudeerd, maar pas toen ik kon overstappen naar Bedrijfskunde kwam ik in een echte flow. Werken in bedrijven past bij me. Anno 2020 doe ik vanuit mijn eigen bedrijf Smart Engine twee dingen. Ten eerste werk ik als merk- en communicatiestrateeg, meestal voor grotere corporates met honderden tot zelfs duizenden werknemers. Ik mag geen namen noemen, maar dat zijn onder andere een grote scheepsbouwer en een koepelorganisatie. Er hangt veel vanaf, dat vind ik spannend. En ik houd van spanning. Kleinere organisaties vind ik trouwens net zo leuk. Ze zijn anders, bijvoorbeeld omdat je wat minder terecht komt in politieke processen. Met Smart Engine bemiddel ik ten tweede interimmers.
Naar opdrachten waar ik zelf op dat moment geen tijd voor heb, of die beter passen bij hun deskundigheid dan bij de mijne. Sinds afgelopen jaar ben ik ook associate partner bij Van Luyken Communicatie. Het geeft mij meer slagkracht als ik een team moet vormen, en zij hebben met mij als strateeg meer zwaarte naar buiten.
Wat is je expertise binnen het communicatieveld?
Merk- en communicatiestrategie is echt mijn vak. In het begin van mijn loopbaan was ik organisatieadviseur. Daarbij zat ik ook op marketingtrajecten, en die vond ik het leukst. Later, bij uitgever Cool Brands, interviewde ik CEO’s voor de Cool Brandsboeken met brand stories. Tijdens die gesprekken werd mijn liefde voor organisatie-identiteit geboren. Iedere organisatie heeft een verhaal, datgene waar ze trots op zijn, waar ze voor gaan. Ik help ze die identiteit naar boven te halen en scherp te definiëren. Dat is de basis van het merk. Van daaruit bouwen we met communicatie aan de relatie met medewerkers en klanten.
Hoe lang ben je nu lid van UCK?
Sinds december 2019.
Waarom ben je lid geworden van UCK?
Anderhalf jaar geleden ben ik verhuisd van Amsterdam naar Den Dolder. Ik kan nu op de fiets naar het kantoor van Smart Engine in Amersfoort, heerlijk. Maar natuurlijk wil ik hier in de regio ook een netwerk opbouwen. UCK-lid Raymond de Jong, met wie ik op een project in Den Bosch had samengewerkt, wist daar wel wat op. Hij haalde me binnen.
Wat zijn je eerste ervaringen?
Naast de nieuwjaarsborrel heb ik pas één bijeenkomst meegemaakt, over kloofcommunicatie. Die was heel goed. Ook als ik naar de rest van de agenda kijk ben ik blij verrast door het inhoudelijke niveau.
Wat zijn je verdere verwachtingen van UCK? Of heb je wensen?
Gezelligheid, een goed netwerk, inhoud. Nieuwe interimmers zijn altijd welkom, en als ik binnen UCK nieuwe opdrachten vind en mensen om mee samen te werken is dat mooi. Dan snijdt het mes aan twee kanten.
Heb je nog vragen aan ons, of wil je de andere leden vast iets meegeven?
Er zijn altijd kansen. En ik hoop dat ik onder jullie maatjes tegenkom om samen opdrachten te doen.
Titel | Bestandsgrootte | MIME-type | ||
---|---|---|---|---|
NautaDutilh-BMC-Inge-hireskleur.jpg | 2,7 MB | image/jpeg |