Communiceren met en over Utrechtse muurschilderingen

12-04-2019

De tien meter hoge muurschildering van een boekenkast op een woongebouw aan de Mimosastraat kreeg veel publiciteit. Maar Utrecht heeft nog veel meer muurschilderingen.Als je goed oplet, zie je ze overal. Heel bijzonder zijn de gevelhoge afbeeldingen met werk van Utrechtse Caravaggisten. Bij de realisatie kwam flink wat communicatie kijken.

door Wilmie Geurtjens

Soms zijn de schilderingen in Utrecht gerestaureerde oude reclames, zoals op de zijgevel van de Winkel van Sinkel. Soms, zoals in het geval van De Boekenkast, worden ze gemaakt op initiatief van bewoners. En soms dienen ze de beeldende kunst. 

Bewoners 

Komt het initiatief voor een muurschildering van bewoners, dan moeten ze hun plan voorleggen aan hun wijkbureau. Dat vraagt vervolgens advies aan de gemeentelijke afdeling Welstand over de wenselijkheid op de beoogde plek. Een advies dat bijna altijd wordt opgevolgd. Financiering gebeurt via het Initiatievenfonds van de gemeente. Het fonds helpt bewoners bij de realisatie van hun ideeën om hun buurt, wijk of de stad leuker te maken.

17-eeuwse schilders

Het initiatief voor gevelafbeeldingen van werk van de 17e-eeuwse schilderstroming Utrechtse Caravaggisten komt uit een andere hoek. Ze werden gemaakt in opdracht van het Centraal Museum en Utrecht Marketing. Aanleiding was de campagne ‘Ontdek Hollandse meesters in Utrecht en Amersfoort.’ 

Drie enorme schilderingen

Het  Centraal Museum had van afgelopen december tot eind maart dit jaar een grote tentoonstelling over de Utrechtse Caravaggisten. Om deze Utrechtse Meesters meer bekendheid te geven en kunst naar de wijken buiten het centrum brengen, realiseerde schilderscollectief de Strakke Hand tot nu toe twee enorme muurschilderingen. Een veertien meter hoge van ‘De luitspeler’ van Dirck van Baburen, aan het Attleeplantsoen op Kanaleneiland. De andere een twaalf meter hoge ‘Slapende Mars’ van Hendrick ter Brugghen op een gevel aan het Westplein (zie foto). Een derde is gepland in Overvecht. 

Persoonlijke communicatie

Vóór de Strakke Hand aan het werk kon was er het nodige overleg. Tussen het Centraal Museum, Utrecht Marketing, de wijkraden, woningbouwcorporatie Mitros en de bewoners. ‘Wat bewoners vinden is heel belangrijk’, zegt Mandy Vermeer van Utrecht Marketing. ‘Het gaat om hun gevel ten slotte. Michiel Meulemans van de Strakke Hand ging van deur tot deur met uitleg en voorbeelden, en zelf heb ik later een brief met de planning van de werkzaamheden persoonlijk rondgebracht. Mitros las mee om te zien of we de tone of voice in die brief goed te pakken hadden. Ten slotte hadden we nog een avondontvangst voor alle bewoners in het Centraal Museum. Daar kwamen van de honderd genodigden zes mensen op af. Niet veel, maar het belangrijkste is dat we geen negatieve reacties hebben gekregen. Integendeel.’

Geschilderde erfenis

Dat de derde schildering nog gerealiseerd moet worden, is geen probleem. Met ruim honderdduizend bezoekers was de tentoonstelling over Utrechtse Caravaggisten de best bezochte in het Centraal Museum ooit. De schilderingen zijn een soort erfenis ervan en zullen minimaal tien jaar blijven zitten.

Gekoppelde documenten
TitelBestandsgrootteMIME-type
Geen resultaten gevonden

« Terug

Lees overig nieuws

Sluiten