Kattencontent doet het goed op social. Waarom? Katten zijn gewoon populair
Katten zijn gewoon populair op internet. Dat weet UCK-lid Nannie Gieles maar al te goed. Voor Brandwebbing werkte ze mee met de case over de fictieve kat Gijs. De klant weet in rap tempo awareness voor de gezondheid van oudere katten te vergroten.
Katten zijn populair. Dat zijn ze nu, dat waren ze een tijd terug en ook duizenden jaren geleden (denk aan de oude Egyptenaren). Katten en het internet zijn samen nog veel populairder. En een groter bekendheid en betrokkenheid krijgen op social was juist het doel van haar opdrachtgever. Dat is goed gelukt met deze case zegt Nannie. Lees er alles over in deze case. De tekst is geschreven voor Brandwebbing.com door projectleden Jesse Schuuring en Dan Verhoeven.
De case
Volgens een artikel van The Telegraph worden alleen al in het Verenigd Koninkrijk dagelijks 3,8 miljoen foto’s en video’s van katten op het internet geslingerd. Aan de hand van onderzoek, gedaan door ReelSEO.com blijkt dat er (op 30 december 2017) maar liefst 2 miljoen stukken kattencontent op Youtube staan. Tezamen hebben zij het ontzagwekkende, cumulatieve aantal views van 25 miljard! Dit houdt in dat de video’s gemiddeld 12.000 views per video hebben. Dat is niet slecht, toch? Scroll eens door je Facebook, Instagram of Youtube feed en je kan er niet omheen. Zelfs als je er niks mee hebt, worden ze je onomstotelijk voorgeschoteld.
Consumeren
Jessica Gall Myrick, geleerde aan de universiteit van Indiana heeft aan de hand van een onderzoek, onder ruim 6500 respondenten, geconstateerd dat het kijken van kattenvideo’s een positief effect heeft op de gemoedstoestand. Ze gaat zelfs zo ver om te zeggen dat het consumeren van ‘kattencontent’ een afgeslankte variant biedt van een erkende therapeutische techniek – ‘Pet Therapy’. Kort gezegd; we worden allemaal vrolijk en gelukkiger van het kijken van deze content. En zeg nou zelf… probeer een dergelijke video maar eens te kijken zonder een glimlach op je gezicht te krijgen.
Maar wat kunnen we hier nu mee in ons vak als marketeer? Heel veel! Het is een easy win om op dit ‘hot topic’ qua content in te spelen. Zodoende hebben we vanuit een vraagstuk voor onze klant Boehringer Ingelheim een fictieve kat bedacht. Je kent hem misschien al; Dokter Kat, ook wel bekend als Gijs. Samen met de nodige kennis over gezondheid, medicatie en kattenwelzijn (verkregen via zijn bazin – Dierenarts Nicole) vertelt hij over zijn dagelijks leven en probeert hij awareness te creëren voor de gezondheid van de oudere kat.
Voorliefde
Zo leunen we op de menselijke voorliefde voor kattencontent om onze boodschap aan de spreekwoordelijke ‘man’ te brengen. Want wat blijkt? Zeker als het gaat om katten is de doelgroep overwegend vrouwelijk. Maar liefst 90% van alle interactie wordt gedaan door vrouwen. Na ruim een maand heeft de pagina al 4.000+ likes en dat aantal groeit gestaag door. Gezien alle positieve reacties kunnen we stellen dat ook een fictieve kat, met een medische insteek, nog steeds de juiste snaar weet te raken!
Check de case op www.brandwebbing.com/cases.
Volg Kat Gijs op zijn eigen instagrampagina of op zijn facebookpagina.
Foto en tekstbron: Brandwebbing.com (Jesse Schuuring en Dan Verhoeven)
Archief > 2018 > mei
- 10-05-2018 10-05-2018 09:11 - Nieuwe data-master HU als brug tussen technologie en creativiteit
- 06-05-2018 06-05-2018 17:10 - UCK-lid laat kunstenaar Escher spreken in bijzondere audiotour in Fries museum
- 04-05-2018 04-05-2018 14:43 - Kattencontent doet het goed op social. Waarom? Katten zijn gewoon populair