Spoorwegmuseum sterkste museummerk jongeren <18j
Het Utrechtse Spoorwegmuseum is het sterkste museummerk is onder jongeren tussen de 4 en 18 jaar. Dat blijkt uit het Jongeren Merkenonderzoek 2017 waaraan 1800 jongeren meededen. Het Nijntje Museum komt op de 10e plaats in de landelijke rangschikking.
Het Spoorwegwegmuseum wint de strijd om de aandacht bij jongeren van het Anne Frank Huis en Madame Tussauds in Amsterdam.
Moeders
Uit het onderzoek blijkt ook dat in een gezin vooral moeders het initiatief nemen om een cultureel uitstapje te gaan maken. Bij de moeders is het Spoorwegmuseum echter niet de populairste bestemming, zij geven de voorkeur aan het Rijksmuseum of Naturalis. Hier valt volgens onderzoekbureau Beerda nog winst te halen voor het Spoorwegmuseum.
Top 10 sterkste museummerken:
1. Het Spoorwegmuseum
2. Anne Frank Huis
3. Madame Tussaud
4. Naturalis
5. NEMO
6. Rijksmuseum
7. Nederlands Openluchtmuseum
8. Van Gogh Museum
9. Het Scheepvaartmuseum
10. Nijntje Museum