Campagne gemeente Utrecht tegen onbegrijpelijke brieven

09-10-2016

De gemeente Utrecht wil een einde maken aan onbegrijpelijke brieven die ze naar inwoners stuurt. Daarom kunnen inwoners brieven die ze niet begrijpen, omdat er bijvoorbeeld moeilijke woorden of onduidelijke zinnen in staan, voortaan terugsturen naar de gemeente.

De campagne ‘Dat kan beter’ maakt hier zowel inwoners als ambtenaren van de gemeente op alert. Er zijn punten opgesteld waaraan een tekst moet voldoen. Eenvoudige woorden gebruiken is een van de belangrijkste richtlijnen. Verder mag een zin uit niet meer dan tien a vijftien woorden bestaan en er moeten duidelijke tussenkopjes staan boven elke alinea in een tekst. Een andere bijzondere aanwijzing is dat teksten zoveel mogelijk moeten aansluiten bij de persoonlijke belevingswereld van de lezer.

Knipoog
De actie is serieus bedoeld, maar wordt ook met een knipoog ingezet. Het initiatief is van wethouder Kees Geldof. De gemeente verstuurd honderden brieven per jaar en daarover komen niet vaak klachten binnen. Interne bewustwording bij de gemeente en meer klantvriendelijkheid naar inwoners, het belangrijkste doel van de gemeente. Zie hier een videoclip die de campagne ondersteunt

« Terug

Lees overig nieuws

Sluiten