Samenwerking in communicatie essentieel voor verkoop nieuwbouwwoningen

maandag 16 mei 2005

‘Toekomstige bewoners volgen bij ons een cursus Leidsche Rijn voor beginners’, vertelde Cora Gerritsen, hoofd communicatie van het projectbureau Leidsche Rijn tijdens de UCK- avond waar Utrechtse communicatiedeskundigen vertrouwd gemaakt werden met tien jaar communiceren over de grootste nieuwbouwlocatie van Nederland. Na enkele jaren van achteruitgang van het imago en de stagnerende verkoop van nieuwbouwwoningen, is verantwoordelijk zijn voor de communicatie van Leidsche Rijn weer een leuke job.

Naast Cora Gerritsen spraken Walther Lenting als wethouder Leidsche Rijn van de gemeente Utrecht en Peter Ruigrok als lid van de Raad van Bestuur van AM NV. De bijeenkomst vond plaats in het informatiecentrum van Leidsche Rijn.

Centrale vraag
Centraal stond de vraag op welke wijze er tijdens de verschillende fases van de ontwikkeling van Leidsche Rijn gecommuniceerd werd met doelgroepen en hoe hierin samengewerkt werd tussen de ontwikkelingspartners. Op de momenten dat de aanwezigen vragen konden stellen aan de sprekers, bleek wat we eigenlijk al weten, namelijk dat ruimtelijke ontwikkeling tot de verbeelding van velen spreekt. Veel vragen waren dan ook niet vakmatig, maar eerder inhoudelijk van aard.

Lessen
De avond leverde voor de communicatiedeskundigen die actief zijn in de vastgoedsector al beschouwende , een aantal waardevolle lessen op. Een korte opsomming.

  • Communiceren een heel persoonlijke aangelegenheid. Hoe meer we weten van een bepaalde doelgroep , des te gerichter kunnen we de doelgroep aanspreken. Door persoonlijke contacten verwerven we een schat aan informatie die ons verder kan helpen.
  • Het communiceren over en voor een nieuwbouwproject betekent schaken op meerdere borden tegelijk. Het gaat onder meer om het verwerven van draagvlak voor de ontwikkeling, het communiceren over de planontwikkeling, de organisatie van de communicatie met partners, de marketingcommunicatie richting potentiële bewoners en de bewonerscommunicatie richting de mensen die er gaan wonen of al wonen. Bij een project als Leidsche Rijn spelen al die vormen door elkaar heen: op de ene plek in het gebied wordt al gewoond, terwijl voor een andere plek de ontwikkeling nog moet starten.
  • Verantwoordelijk zijn voor de communicatie van een nieuwbouwproject (groot of klein) betekent vrijwel altijd in het centrum van de belangstelling staan. Dat vraagt om veel voorbereiding en afstemming, maar biedt tegelijk ook veel mogelijkheden om een project in de markt te zetten.
  • Internet speelt een belangrijke rol in communicatie met potentiële bewoners. Zowel om nadere informatie over het project te verstrekken, als ook om mensen met elkaar in contact te brengen. Tenslotte levert een aan de website gekoppelde database een schat aan informatie op over de doelgroep.
  • Communicatie over nieuwbouwprojecten is veelzijdig. Er is een enorm arsenaal aan middelen en instrumenten dat ingezet kan worden. Juist dan is het essentieel de consistentie in de boodschap in de gaten te houden en een goede regie op de communicatie te voeren.

Conclusie
Walther Lenting gaf aan het begin van de avond aan dat de gemeente niets te maken heeft met de communicatie rond de uiteindelijke verkoop van de woningen. Aan het eind van de avond, na de bijdragen van Peter Ruigrok en Cora Gerritsen, constateerden de ruim 70 aanwezigen dat voor een heldere en eenduidige communicatie richting uiteindelijke bewoners, afstemming van de communicatie essentieel is en dat daarmee alle betrokken partijen een bijna evenredige verantwoordelijkheid hebben voor de uiteindelijke verkoop van de woningen.

Labels
Verslagen

« Terug

Lees overig nieuws

Sluiten