Over lid zijn van de UCK: In gesprek met Frederik en Joost van bureau 178 aardige ontwerpers
De Utrechtse Communicatiekring groeit! En met elk lid wordt een verhaal toegevoegd aan ons netwerk. Af en toe lichten we er iemand uit en spreken diegene over de keuze voor het UCK-lidmaatschap. Deze keer zijn dat twee mensen: Frederik Nysingh en Joost Hoekstra van 178 aardige ontwerpers. Al bijna achttien jaar werken ze samen. Dus wie in dit interview precies wat zegt is niet meer duidelijk, maar voor de inhoud maakt dat helemaal geen verschil.
door Wilmie Geurtjens
Willen jullie jezelf even voorstellen?
178 was het lokaalnummer bij de HKU waar we meestal aan het werk waren. Een paar jaar na ons afstuderen begonnen we in een Amsterdamse studio. Frederik: ‘Ik zit aan de voorkant, ofwel ik praat met opdrachtgevers en bedenk in overleg met hen een concept. Vervolgens spiegel ik dat aan Joost, die de ideeën vertaalt naar beeld.’ Tien jaar geleden verhuisden we 178 naar Utrecht. We werken voor heel uiteenlopende organisaties, zoals in de culturele sector, de zorg, de foodindustrie en met projectontwikkelaars." Omdat 178 een vrij korte naam is, bedachten we de toevoeging aardige ontwerpers. Het klinkt positief, en dat past bij wie we zijn en wat we doen. We proberen altijd het mooiste, beste werk te maken waarmee we opdrachtgevers écht helpen.
Wat is jullie expertise binnen het communicatieveld?
We ontwikkelen huisstijlen en campagnes met een optimistische uitstraling. We helpen onze opdrachtgevers om contact te maken met hun interne of externe doelgroep, door met positieve verhalen in woord en beeld te vertellen wie ze zijn en waarom ze ertoe doen. Dat vinden we leuk om te doen, maar het is bovendien wetenschappelijk bewezen dat je met optimisme je doelgroep makkelijker in beweging krijgt.
Hoe zet je die expertise op dit moment in?
Er lopen allerlei projecten tegelijkertijd. Zo zijn we vanaf hun begin in 2016 betrokken bij stadslab RAUM op het Berlijnplein in Leidsche Rijn. Voor de zomerprogrammering van dit jaar hebben we posters en flyers ontworpen. Tegelijkertijd hebben we een campagneconcept voor hen ontwikkeld en hun pay off opnieuw geformuleerd: Van Shape the city naar Ruimte voor iedereen, waardoor veel duidelijker is dat op deze plek iedereen samenkomt en welkom is. Ook voor het Bostheater in Amsterdam en het Spoorwegmuseum maakten we zomercampagnes. Voor een GGZ-instelling creëerden we voor intern gebruik een animatie, die de gang van zaken bij projectmatig werken toegankelijk maakt. En dan is er nog ons privéproject Goed nieuws uit de stad. We wilden iets terugdoen voor de wereld om ons heen en hebben in Amsterdam en Utrecht postercampagnes met goed-nieuwsberichten opgezet. Op de bijbehorende website kun je vervolgens het héle verhaal lezen. Wij doen de redactie en de vormgeving. De gemeente Utrecht en een groep lokale ondernemers sponsoren het drukwerk en de verspreiding.
Hoe lang zijn jullie nu lid van UCK?
In december 2023 werden we lid.
Waarom zijn jullie lid geworden?
Eigenlijk zijn we veel te laat lid geworden. Al die jaren in Amsterdam wísten we niet eens dat daar een communicatieclub bestaat. Waar we nou precies gehoord hebben dat er in Utrecht wel een was, weten we niet meer. Natuurlijk kennen we via onze opdrachtgevers veel communicatieprofessionals, maar we wilden ook graag anderen ontmoeten die we anders niet tegenkomen. Die vinden we bij de UCK. Een hele leuke en diverse mix van mensen. Ook in beroepen waar wij nooit mee te maken hebben, zoals woordvoerders. Blijkbaar moest het zo zijn, want nu we eenmaal lid zijn ontdekken we dat in ons bedrijfsverzamelgebouw meerdere UCK-leden een ruimte hebben. En we komen ook overal andere leden tegen.
Wat zijn jullie ervaringen tot nu toe?
De Nieuwjaarsborrel was onze eerste bijeenkomst. We kregen een aparte introductie voor nieuwe leden en leerden dus meteen veel mensen kennen. Bij een andere bijeenkomst gingen we speeddaten op het terrein van culturele vrijhaven de Nijverheid, en zo ontmoetten we weer andere leden en een aantal mensen van het bestuur. Luisteren en kennis tot ons nemen deden we bij een lezing over merkbeleving en duurzaamheid. Die mix van activiteiten en mensen vinden we heel erg leuk.
Wat zijn jullie verdere verwachtingen van of wensen voor de UCK?
Misschien kunnen we over een jaar meer zeggen, we zijn er nog maar zo kort bij. Maar het programma is vaak verrassend en interessant. En wie weet willen we zélf een keer iets vertellen over positiviteit. Hoe dan ook: Wij komen vaker!
Frederik Nysingh doet strategie/copy/projectmanagement bij 178 aardige ontwerpers
Joost Hoekstra doet art direction/graphic design/illustratie/dtp bij 178 aardige ontwerpers
Titel | Bestandsgrootte | MIME-type | ||
---|---|---|---|---|
frederik_Joost_UCKverhaal.jpg | 213,9 kB | image/jpeg |
- Labels
- Nieuws