[TERUGBLIK] UCK kijkt terug op de verkiezingscampagne GroenLinks-PvdA

Manuel Kaal.jpgvrijdag 15 december 2023

Met de verkiezingen voor een nieuwe Tweede Kamer nog vers in het geheugen hadden we donderdag 7 december PvdA-GroenLinks campagneleider Manuel Kaal te gast. Hij nam ons mee langs alle inspanningen die partijen hebben gedaan na de val van het kabinet.

Gezien het gezamenlijk optrekken was de campagne van GroenLinks-PvdA tijdens deze verkiezingen bijzonder. Een goede voorbereiding is een van de belangrijkste elementen in de campagne. De hele zomer werd er doorgewerkt door het gezamenlijke campagneteam. Vanuit beide partijen werden de krachten op alle fronten gebundeld. Waar beide partijen veel van elkaars sterke eigenschappen in de campagne konden brengen.

Kijkje achter de schermen
Vanuit de zaal werden veel vragen gesteld, alle facetten van het communicatievak passeerden daarbij de revue. Bijvoorbeeld over het online campagnevoeren: hoe zet je verschillende social media-accounts in voor gezamenlijke doelen? Manuel vertelde meer over de campagnemiddelen en -budgetten en hij lichtte toe dat partijen al vroeg in het campagneproces beslissingen moeten nemen over waar en wanneer de budgetten precies uitgegeven worden. Ook de voorbereiding van debatten en mediatrainingen kwamen aan bod.

Timing is key
Beide partijen zijn na de verkiezingen van de Provinciale Staten al begonnen met nadenken wat ervoor nodig zou zijn om een gezamenlijke verkiezing voor de Tweede Kamer mogelijk te maken, als de leden dat zouden willen. Hierdoor hebben ze in een vroeg stadium al nagedacht over verschillende processtappen. Zij waren in 'ruste' tot de val van het kabinet. Zo waren veel processtappen al voorbereid en kon het team voortvarend aan de slag. Tijdens de avond kreeg de zaal ook wat theorie over campagnevoeren. Voor campagnevoeren geldt bijvoorbeeld de stelregel 3 maanden\3 weken\3 dagen: de politieke partijen starten hun campagnes drie maanden voor de verkiezingen, de media zijn drie weken voor de verkiezingen warmgedraaid en de kiezer gaat zich doorgaans drie dagen voor de verkiezingen pas goed inlezen. Hierdoor is het doorslaggevend wat je wanneer en hoe communiceert in de laatste week.

Het was een leerzame en inspirerende avond voor UCK'ers die meer wilden weten over het campagnevoeren.

Op de foto: Manuel Kaal, campagnemanager en politiek strateeg.

Gekoppelde documenten
TitelBestandsgrootteMIME-type
Manuel Kaal.jpg96,3 kBimage/jpegdownload
Labels
Nieuws

« Terug

Lees overig nieuws

Sluiten