Over krachtige verkiezingscampagnes: ‘Ook VVD’ers willen ergens bij horen’
Op dinsdag 31 oktober jongstleden organiseerde de Utrechtse Communicatiekring een interactieve bijeenkomst over effectieve verkiezingscampagnes. Het was de opmaat naar de gemeenteraadsverkiezingen die op 21 maart 2018 in Nederland worden gehouden.
Elke verkiezing zien we een lagere opkomst, in 2014 ging 54% naar de stembus, acht jaar eerder was dat nog 58%. Bovendien lijken landelijke thema’s vaak de doorslag te geven bij winst of verlies. Welke strategieën hebben wél effect? Wat moet je vooral niet doen? Welke trends zien we? En wat kunnen wij als communicatieprofessionals daarvan leren?
Onderstaand verslag van deze bijeenkomst is door redacteur/communicatieadviseur Ralf de Jong geschreven voor www.nietstemmer.nl:
Welke strategieën gebruiken politieke partijen om kiezers te bereiken in verkiezingscampagnes en welke lessen kunnen we daaruit trekken voor het communicatievak? Deze twee vragen stonden centraal op de themabijeenkomst van de Utrechtse Communicatiekring van 31 oktober. Tobias van Elferen (D66-fractievoorzitter in Nijmegen) en Michiel Krom (hoofdbestuur VVD) vertelden over hun ervaringen. Tegelijkertijd wisten zij een ongemakkelijke boodschap over te brengen: “Partijen slagen er nauwelijks in kiezers met thema’s voor de toekomst naar de stembus te krijgen."
Van Elferen vertelde hoe hij vanuit zijn marketingachtergrond het denken in doelgroepen heeft geïntroduceerd bij zijn lokale D66-afdeling. Daarvoor doet de partij nu zelf data-onderzoek. Kiezers krijgen onder andere twee vragen voorgeschoteld:
- Op welke partij wilt u stemmen?
- Op welke andere partijen overweegt u te stemmen?
Van Elferen: “Op basis van deze antwoorden maken wij onderscheid tussen vier smaken kiezers. Eén van de belangrijkste lessen die ik uit onze onderzoeken heb geleerd is dat D66-kiezers eigenlijk hele gewone mensen zijn. Zij zijn helemaal niet zo idealistisch en maken zich veel minder druk om emancipatie en duurzaamheid dan D66-raadsleden vaak veronderstellen. Ze ergeren zich aan file-problemen of aan zwerfafval op straat. Daar willen kiezers tijdens verkiezingscampagnes een oplossing voor horen.”
Welke strategieën gebruiken politieke partijen om kiezers te bereiken in verkiezingscampagnes en welke lessen kunnen we daaruit trekken voor het communicatievak? Deze twee vragen stonden centraal op de themabijeenkomst van de Utrechtse Communicatiekring van 31 oktober. Tobias van Elferen (D66-fractievoorzitter in Nijmegen) en Michiel Krom (hoofdbestuur VVD) vertelden over hun ervaringen. Tegelijkertijd wisten zij een ongemakkelijke boodschap over te brengen: “Partijen slagen er nauwelijks in kiezers met thema’s voor de toekomst naar de stembus te krijgen.”
>> Lees hier het gehele verslag van Ralf de Jong
Archief > 2017 > november
- 27-11-2017 27-11-2017 11:08 - UCK-lid Gert Jan Bos plotseling overleden
- 26-11-2017 26-11-2017 13:49 - Samenwerking mislukt, nu tweestrijd LOUS en RTVu voor lokale omroeplicentie
- 21-11-2017 21-11-2017 14:11 - Doorlopend contact tussen hond en mens bij Blik grafisch ontwerp
- 15-11-2017 15-11-2017 16:53 - Hogeschool Utrecht onderzoekt smartphonegebruik op de fiets bij jonge tieners
- 03-11-2017 03-11-2017 19:49 - Utrecht als gemeente beste digitale dienstverlener
- 02-11-2017 02-11-2017 13:46 - Over krachtige verkiezingscampagnes: ‘Ook VVD’ers willen ergens bij horen’