Tour levert Utrecht internationaal veel mediawaarde op
Utrecht plukt de zoete vruchten van de Grand Depart van de Tour de France deze zomer. Toerisme Utrecht berekende een mediawaarde van circa 1,5 miljoen euro aan artikelen die verschenen in internationale media. Maar de werkelijke waarde is nog veel groter omdat lang niet alle exposure is gemeten.
De 1,5 miljoen euro komt uit een berekening van de waarde van de artikelen in internationale media die enkel de journalisten schreven die op uitnodiging van Toerisme Utrecht naar de Domstad kwamen. Dat waren 180 artikelen. De waarde vertegenwoordigt een equivalent in euro's dat normaal gesproken aan advertenties betaald zou moeten worden in diezelfde media.
Alleen printwaarde berekend
“Wat dus niet in die berekening zit zijn alle artikelen die geschreven zijn door media die niet op onze uitnodiging in de stad waren”, licht Suzanne Canisius toe. Zij is coördinator Pers & Communicatie bij Toerisme Utrecht. “Daarnaast betreft de berekening alleen de printwaarde van de betrokken media en dus niet de aandacht die er online en via social media kanalen is gegeven aan de Grand Depart en Utrecht." Canisius vervolgt: “Het zou natuurlijk helemaal interessant zijn om ook daarvan een beeld te hebben, maar de mediawaarde daarvan wordt nog niet berekend.”
Compleet
Toerisme Utrecht werkt met de Media Info Groep voor het maken van de berekeningen. Voor het eind van dit jaar komen ook nog de binnenlandse mediacijfers binnen naar aanleiding van het Utrechtse Tourbezoek. En in maart/april kan er een compleet beeld van de mediaexposure over 2015 worden gegeven als ook de gegevens zijn verwerkt van alle aandacht voor Utrecht in internationale media los van impuls die de Tour de France gaf.
Uitnodiging
Canisius: “De cijfers die we nu al binnen hebben zijn boven verwachting. Ze tonen aan dat ons beleid werkt om journalisten uit te nodigen in onze stad. We werken daarbij vaak samen met het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) en delen dan de kosten. De reiskosten worden betaald door het NBTC en de verblijfskosten door ons.”
Afgelopen week waren er zeven buitenlandse journalisten te gast in Utrecht in het kader van Knüss Winterfest, twee uit Italië en Scandinavië en drie uit Duitsland. Met hotels, attracties en musea wordt dan een aantrekkelijk programma voor ze samengesteld.
Archief > 2015 > december
- 21-12-2015 21-12-2015 00:00 - Dick Speelpenning: ‘Luisteren loont!’
- 17-12-2015 17-12-2015 00:00 - “DUIC gaat brood verdienen met nieuwe hah-krant!”
- 17-12-2015 17-12-2015 00:00 - Fijne feestdagen en prettige jaarwisseling!
- 15-12-2015 15-12-2015 00:00 - ArtUtrecht.com: één platform voor beeldende kunst
- 15-12-2015 15-12-2015 00:00 - Tour levert Utrecht internationaal veel mediawaarde op