Utrecht weert huis-aan-huisbladen en reclamefolders
Gemeente Utrecht wil met ingang van 1 januari 2020 de verspreiding van huis-aan-huisbladen en reclamefolders drastisch tegengaan. Niemand ontvangt thuis meer dit drukwerk, tenzij er door de bewoners een ‘ja-ja’-sticker op de brievenbus wordt geplakt.
Utrecht wil hiermee jaarlijks verspreiding van miljoenen kilo’s papier tegengaan. Volgens de gemeente heeft 48 procent van de Utrechtse huishoudens nu geen sticker op de brievenbus. 'Onderzoek laat zien dat 39 procent hiervan de reclame ongelezen weggooit. Per jaar ontvangen huishoudens zonder sticker zo’n 70 kilo drukwerk’, aldus de gemeente.
Meer steden
De gemeenteraad moet nog akkoord gaan met het voorstel van het college, maar dat lijkt een formaliteit. Rotterdam wil de sticker vanaf 1 juli aanstaande invoeren. In Amsterdam is de ja-ja-sticker al sinds 2018 in gebruik. Amsterdam verwacht hierdoor jaarlijks 1,8 miljoen kilo papier te besparen.
€500 boete per folder
De gemeente handhaaft sinds februari dit jaar. Volgens een woordvoerster van de gemeente zijn er tot nu toe twee zogenoemde lasten onder dwangsom opgelegd aan adverteerders en volgen er in de komende dagen nog twee. Dit betekent dat als deze adverteerders opnieuw in overtreding zijn, zij de gemeente €500 per verkeerd bezorgde folder moeten betalen. Het gaat om drukwerk van landelijke ketens.
Utrecht publiceerde deze week haar duurzaamheidsverslag 2018 waarin maatregelen worden beschreven die het milieu moeten sparen: https://www.utrecht.nl/nieuws/artikel/utrecht-steeds-duurzamer-op-het-dak/