Opgelet! Meer spreektaal op je website met komst Voice-technieken
Hey Google! Hoe word ik voice-ready? Op 27 november 2018 kwamen 70 UCK’ers bij elkaar in het Louis Hartlooper Complex aan het Ledig Erf in Utrecht. En dat het ‘ready zijn’ nog niet zo heel erg makkelijk is, bleek uit deze boeiende avond over ‘Voice’.
Online specialist Sietze Hylkema (Entpoic) trapte de avond af met zijn ‘State of Voice’ met een inkijk waar de voice-techniek staat en wat je ermee kan. Ook gaf hij aan wat je zeker moet weten van Voice als communicatiespecialist. Na zijn verhaal volgden drie interessante cases van bedrijven en organisaties die al de eerste stappen met Voice hebben gezet, Talpa Radio, de Nederlandse Spoorwegen en verzekeringsmaatschappij Centraal Beheer.
Bekijk de aftervideo
De belangrijkste learnings op een rij (met input van de sprekers en aan de actieve twitteraars op #kringUCK):
Wat zijn de belangrijkste trends op het gebied van Voice?
- Kenners verwachten dat in 2020 al 50% van alle zoekopdrachten (mobile search) via Voice-techniek zal verlopen
- In de VS heeft 25% van de bevolking al een voice device - zoals Google Home of de Echo van Amazon - in huis.
- Alexa, de voice assistant van Amazon, kan al 20.000 apparaten bedienen.
- Uit onderzoek blijkt dat nu slechts 2 procent van alle marketeers bezig is met Voice.
Waar moet ik als eerste aan denken als ik start met Voice?
- Optimaliseer je website voor voice search. Dan hoef je nog geen eigen voice ‘action’ te hebben om toch mee te liften op deze ontwikkeling.
- Geschreven, lange volzinnen werken niet voor voice. Copywriters, opgelet dus. Meer spreektaal op je website.
- Zorg voor content in vraag-antwoordvorm. FAQ-content. Welke vragen stellen mensen als ze praten? Richt daar je tekst op in. Zo word je beter gevonden door Google Voice.
- Waar je voor SEO vooral keywords gebruikte, moet je nu dus denken aan vragen en antwoorden in spreektaal.
Wat moet ik doen als ik een Voice 'action' wil bouwen?
- Voice pakt (alleen) het eerste resultaat in Google search. Daar moet je staan als organisatie!
- Als je wilt starten met een voice ‘action’ moet je zorgen dat je jouw ‘oproepnaam’ claimt. Dat kan met Dialogflow van Google. Ook biedt Google ‘code lab’ workshops aan.
- De cases van Centraal Beheer en NS laten zien: het ontwikkelen van voice vraagt om een flexibel multidisciplinair team, en veel geduld. 90% design en 10% techniek? In de praktijk is het eerder andersom.
- Learning van de NS: Vraag je ‘hoe laat wil je de trein hebben?’ De kans is dat iemand dan antwoordt: ’over 10 minuten’. Vraag dus ‘wanneer’. Dan antwoordt iemand een tijdstip.
- API’s blijken een belangrijke schakel. Maar wat zijn dat? API staat voor Application programmer interface. Een manier om twee applicaties met elkaar laten ‘praten’. Nodig om je data te ontsluiten, zodat de gebruiker bijvoorbeeld zijn banksaldo kan checken met voice.
- Alleen jouw favoriete radio items? Commercials op maat? Talpa Radio gaat voice inzetten voor de gepersonaliseerde radio-ervaring. Hun ambitie en strategie: 'to be all over the f*cking place'.
Wat moet ik verder nog weten als ik start met Voice?
- Accepteer dat het nog vroeg is. We gaan nog heel veel fouten maken.
- In de nabije toekomst praten we allemaal in het openbaar met Google. Hoe raak je daaraan gewend? Tip: koop een hond en noem hem of haar ‘Koekkel’.
Archief > 2018 > november
- 28-11-2018 28-11-2018 14:50 - Opgelet! Meer spreektaal op je website met komst Voice-technieken
- 20-11-2018 20-11-2018 10:03 - Blog over Mediawijsheid: Heb jij het onder de duim?
- 18-11-2018 18-11-2018 12:42 - Cartografen maken nieuwe stadskaart Utrecht
- 14-11-2018 14-11-2018 14:38 - Over lid zijn van de UCK: In gesprek met Ronald Meerkerk
- 02-11-2018 02-11-2018 17:16 - Filmtheater ’t Hoogt na 46 jaar weg uit centrum van Utrecht