Website Veenendaal en Stichtse Vecht in Top 5

dinsdag 15 april 2014

De websites van de gemeenten Veenendaal (3e) en Stichtse Vecht (5e) scoren hoog in vergelijking met collega-gemeenten. Dat blijkt uit de jaarlijkse Top 100 van gemeente websites die het bureau UNITiD deze week publiceerde. De gebruikerservaring van de websites werd beoordeeld aan de hand van vijf toptaken waarvoor bezoekers vooral deze websites bezoeken.

Hoe snel is te vinden wanneer het vuilnis wordt opgehaald of hoe eenvoudig kan je via de website een nieuw paspoort aanvragen, bijvoorbeeld. Gekeken werd of belangrijke informatie gemakkelijk is terug te vinden, dit voor iedereen toegankelijk is en of er al rekening wordt gehouden met de groeiende groep mobiele gebruikers. Hierbij hebben de onderzoekers beoordeeld hoe eenvoudig deze informatie te vinden is via de navigatie structuur en via de zoekmachine van de websites. Bovendien is de informatie ook inhoudelijk beoordeeld op actualiteit en duidelijkheid. Technisch werd gekeken naar de laadsnelheid van de sites en de toegankelijkheid mbt de richtlijnen van het ‘drempelvrij’ waarmerk.

Score
De website van Haarlem komt als beste uit de bus. Op de voet gevolgd door die van Den Haag. Groningen completeert de Top 5 met een vierde plek. Houten (11e) en Zeist (13e) vallen net buiten de Top 10. In de Top 100 lijst komen verder nog voor De Ronde Venen (17e), Amersfoort (26e), Utrechtse Heuvelrug (61e) en Utrecht (90e).

Verplicht
De afgelopen jaren is online informatieverstrekking steeds belangrijker geworden. Gemeenten zijn sinds 2001 verplicht om hun dienstverlening ook via het internet goed op orde te hebben. Dit maakt dat er steeds meer aandacht wordt besteed aan de inrichting van websites voor gemeenten. Uit gebruikersonderzoeken blijkt dat een groot deel van de bezoekers maar voor een zeer beperkt aantal taken naar de gemeentelijke website komt. Van de 100 taken die een bezoeker op de website zou kunnen uitvoeren, zijn er 5 taken die gezamenlijk maarliefst 25% van de aandacht krijgen. Gerry McGovern, auteur van het boek The Stranger's Long Neck, noemt dit de Top Taken van een website. Dit zijn in de ogen van de bezoeker de belangrijkste taken.

« Terug

Sluiten