Selfies inzet nieuwe citymarketing Utrecht

woensdag 13 augustus 2014

Selfies van inwoners van Utrecht moeten nieuwe toesisten naar de Domstad gaan trekken. De selfies zijn de spil waarom de nieuwe citymarketingcampagne van Utrecht draait.

De stad vraagt inwoners een selfie te maken op hun favoriete plek in de stad. Daarmee hoopt ze dat er bijzondere plekken in beeld komen en niet alleen maar de geijkte plekken in Utrecht die iedereen al kent, zoals de Oudegracht en de Domtoren. Deze ‘Echt Utrecht Selfies’ komen te staan op een campagneplatform. Door hier een selfie te uploaden delen inwoners hun ervaring met anderen en maken ze kans op leuke Utrechtse prijzen. De leukste selfie wint een ‘Echt Utrecht beleving’.

Afgekeken
Als een selfie van een lievelingsplek in de stad is gemaakt, kan die worden geupload op de speciale website van Toerisme Utrecht. Het idee is afgekeken van populaire travelsites als Zoover en Tripadvisor en gebaseerd op het idee dat mensen elkaar onderling – en dus niet gevestigde instituties - enthousiast maken over plekken waarmee ze goede ervaringen hebben.

Media
De campagne start half augustus en wordt ondersteund met een Facebook-pagina en een provinciale Abri-campagne. Ook op diverse plekken in de stad zal de Selfie-campagne zichtbare zijn. Zoals op de digitale schermen in Hoog Catharijne. In oktober en in de winterperiode krijgen de acties extra aandacht via advertenties in bijvoorbeeld regionale kranten en huis-aan-huis bladen. Op de campagnewebsite krijgen ondernemers in de stad de ruimte om speciale aanbiedingen te doen aan potentiële klanten die de stad bezoeken.

Geschiedenis
De pogingen van Utrecht op citymarketing op een volwassen manier vorm te geven kennen een jarenlange geschiedenis met verschillende campagnes die telkens weer een nieuwe invalshoek en nieuwe slogans opleverden. De meest recente slogan is Utrecht (‘echt Utrecht’ in een woordspeling). Daarvoor was het “Utrecht, te veel, te leuk voor één dag”. Een legendarische slogan die veel in de jaren daarvoor veel tongen losmaakte was “Je vindt het pas echt in Utrecht”.

Budget
Over het succes daarvan zijn de meningen bij communicatieprofessionals in de stad nogal verdeeld. Recent heeft het gemeentebestuur forse bezuinigingen doorgevoerd die er toe hebben geleid dat ook de budgetten voor stadspromotie meer dan gehalveerd zijn. De marketeers moeten nu hun uitvlucht zoeken naar nog meer creatief ingestoken citymarketing. Met de selfie-campagne zou naar het verluidt ruim anderhalve ton zijn gemoeid. Maar klos van deze citymarketing wordt de Utrecht-promotie rond de start van de Tour de France in 2015 groots aangepakt en zijn hiervoor ook veel grotere communicatiebudgetten beschikbaar.

« Terug

Sluiten