Over lid zijn van de UCK: In gesprek met Elisabeth Griffioen

Wendy van Hardeveld UCK gesprek goed.jpgdonderdag 31 oktober 2024

De Utrechtse Communicatiekring groeit! En met elk lid wordt een verhaal toegevoegd aan ons netwerk. Af en toe lichten we er iemand uit en spreken diegene over de keuze voor het UCK-lidmaatschap. Deze keer is dat Elisabeth Griffioen, de Videovakvrouw.

door Wilmie Geurtjens

Wil je jezelf even voorstellen?
Als je videovakvrouw zegt, heb je meteen beeld bij wat ik doe. Ik leer ondernemers hoe ze hun aanbod zichtbaar kunnen maken met video, en als ze daar geen tijd voor of zin in hebben kom ik zelf met de camera. Mijn eerste video maakte ik als afstudeerproject voor de studie economische en sociale geschiedenis. Het veranderde mijn leven. Ik was een beetje woordenmoe, want als historica ben je altijd aan het vertellen met woorden. Opeens had ik iets in handen waarmee ik ook iets kon laten zíen. Al snel meldde ik me als stagiaire aan bij de NOB, de technische tak van de NOS. Ik heb er het hele vak geleerd en kreeg na drie maanden een contract. Jarenlang werkte ik over de hele wereld, tot de geboorte van mijn zoon. Toen werd al dat reizen te ingewikkeld en koos ik voor het freelance eindredacteurschap. Dat kon deels thuis, maar ik moest nog steeds geregeld naar Hilversum en Amsterdam. Het bleef stressen.

Ik hou heel veel van videomaken en zocht manieren om dat te blijven doen. Toen viel mijn blik op ondernemers en contentmarketing. Ik kwam uit de TV-wereld van zenden; op internet beslis je als ondernemer juist zélf wat je wilt laten zien. Zo werd online video mijn nieuwe liefde. Het medium is heel geschikt voor een wat verlegen iemand als ik. Het hielp me om mijn diensten te verkopen, niet mezelf. Inmiddels kennen heel veel mensen mijn gezicht ergens van.

Wat is je expertise binnen het communicatieveld?
Wat ik heb meegenomen van mijn televisiewerk is weten hoe je de aandacht trekt en vasthoudt. Voor mijn eigen bedrijf deed ik dat aanvankelijk met video’s op social media. Met wisselend succes, want je bent er afhankelijk van je netwerk. Toen ben ik filmpjes gaan maken met gratis informatie over videomaken, opgenomen op Amelisweerd, en ik bood een live training aan die binnen twee dagen vol zat. Ik bracht ook een boek uit, getiteld ‘Ontspannen groeien als ondernemer met videomarketing’.* De titel maakt meteen duidelijk welk eindresultaat je mag verwachten.

Op een gegeven moment ben ik me gaan verdiepen in de mogelijkheden van YouTube en merkte dat ik daar ook gevonden werd door mensen buiten mijn netwerk. Nu is YouTube mijn belangrijkste kanaal.

Hoe zet je die expertise op dit moment in?
Ik richt me vooral op ondernemers, vaak ZZP’ers, die het gezicht zijn van hun eigen bedrijf. Met video leer je de mens achter het bedrijf kennen, het is meer een beleving en voelt minder als jezelf verkopen. Mijn werk is fifty-fifty mensen lesgeven en werken voor mensen die het door mij laten doen. Lesgeven doe ik met een grotendeels online jaarprogramma: YouTube voor ondernemers. Bij mij leren cursisten video’s maken die leuk en informatief zijn en die de kijker onthoudt. Ik help hen na te denken over wat ze willen zeggen en een script te maken. Ze moeten dan wel doen wat ik zeg. Mensen die het niet zelf willen doen neem ik juist alle werk uit handen.

Hoe lang ben je nu lid van de UCK?
In 2015 was ik kort lid. Ik vind communicatie super boeiend en verwachtte dat ik van de bijeenkomsten veel kon leren. Maar mijn kind was nog klein, ik moest als alleenstaande moeder al zoveel regelen om mijn werk te kunnen doen. Kortom: ik ben toen zelfs nooit op een bijeenkomst geweest. Nu is mijn leven in een andere fase. Het is niet meer altijd werken of zorgen. Ik hoef geen oppas meer te regelen. Vlak na de zomervakantie dit jaar ben ik opnieuw lid geworden.

Waarom ben je lid geworden?
Ik vind het leuk dat de bijeenkomsten vakinhoudelijk zijn. Leden delen hun kennis en ervaringen. Het is wat je met contentmarketing ook doet. Als je wat komt brengen, ben je altijd welkom.

Wat zijn je ervaringen tot nu toe?
Ik was op 31 oktober op mijn eerste bijeenkomst. Die over neuromarketing.

Wat zijn je verdere verwachtingen van of wensen voor de UCK?
Ik hoop nieuwe dingen te leren over het communicatievak en mensen te ontmoeten die daar mee bezig zijn. Hoe diverser hoe beter.

*De titel van de Engelstalige uitgave is ‘Grow Your Business With Video Marketing: Make Use of the Video Advantage with These 7 Proven Video Scripts’.

Gekoppelde documenten
TitelBestandsgrootteMIME-type
Wendy van Hardeveld UCK gesprek goed.jpg1,1 MBimage/jpegdownload

« Terug

Sluiten