Gemeente presenteert 3e editie van ‘Dit is Utrecht’
Het marketing- en communicatienetwerk van de gemeente Utrecht presenteerde deze week de 3e editie van ‘Dit is Utrecht’. Een presentatie bedoeld als visitekaartje, een korte introductie en eerste kennismaking met de stad. ‘Dit is Utrecht’ vertelt het marketingverhaal over Utrecht. Een verhaal met weetjes en feitjes.
Er zijn animaties gemaakt en er komen ook folders beschikbaar. Onderzoekers van de gemeente Utrecht verzamelen continu cijfers en data over de stad. De data zijn daarbij belangrijk voor de communicatie. De cijfers worden op een inspirerende manier gebundeld tot een herkenbaar verhaal met de Utrechtse strategie ‘gezond stedelijk leven voor iedereen’ als rode draad.
Stadsmerk
“De hedendaagse Sint Maarten vertelt het verhaal op een verbindende en creatieve manier”, zo laat de gemeente weten. “Dat sluit aan bij het stadsmerk. Sint Maarten staat symbool voor het thema ‘delen’ en ‘Utrecht 900 jaar stadsrechten’, wat in 2022 gevierd gaat worden. Bestuurders en beleidsmakers hebben met “Dit is Utrecht” een overzicht van de belangrijkste cijfers van de stad. Zij kunnen de animatie en de folder bijvoorbeeld gebruiken als ze een presentatie geven. Maar ook voor mensen die de stad nog niet goed kennen, laat het op laagdrempelige manier zien wat voor stad Utrecht is.”
Trots
Daarbij moet gedacht worden aan nieuwe bewoners, bedrijven, studenten of bezoekers uit binnen- en buitenland. Voor deze doelgroepen zijn speciale varianten van de animatie gemaakt. Zo is de boodschap aan bewoners dat Utrecht een mooie stad is om trots op te zijn. En dat we er samen aan werken dat Utrecht die mooie stad blijft.
Ontwikkelen
Aan bedrijven en studenten is de boodschap dat Utrecht een interessante stad is om te studeren, te werken of om in te investeren. Er wordt benadrukt dat Utrecht een ondernemende stad is, waarin je jezelf mag ontwikkelen en waar ruimte is voor startups en creatieve oplossingen. Tot slot maken bezoekers kennis met een inspirerende stad met een rijke historie en een ambitieuze toekomst.
Kanalen
De middelen zijn zowel in het Engels als in het Nederlands beschikbaar. Naast de verspreiding via social media, worden de digitale reclameschermen in de stad ingezet om ingekorte fragmenten van de animatie te tonen. Hierbij wordt verwezen naar www.utrecht.nl/ditisutrecht waar de volledige animatie is te vinden. De folders worden vanaf januari 2020 verspreid in de stad.