Vereniging van communicatiebureaus VPRA stopt activiteit
De VPRA, branchevereniging voor PR- en communicatieadviesbureaus, kampt met een 'voortdurend gebrek aan betrokkenheid en inzet bij haar leden’ en stopt daarom alle activiteiten. Dat heeft het bestuur deze week bekend gemaakt in een brief aan haar leden, zo meldt Adformatie.
De branchevereniging heeft al jaren te kampen met een teruglopend ledenaantal. In een laatste poging om het tij te keren werd er in december een enquête gehouden onder bureaudirecteuren. Het dieptepunt werd vorige maand bereikt toen slechts vijf leden de algemene ledenvergadering bezochten.
Jarenlang
Terwijl Nederland - afhankelijk van de definitie - honderden (grote en kleine) communicatieadviesbureaus rijk is, vertegenwoordigde de VPRA er daarvan de afgelopen jaren nog maar enkele tientallen. Ook vijftien jaar geleden speelde dit probleem al toen plotsklaps een derde van het ledenbestand besloot om het lidmaatschap op te zeggen. Betrokkenen wijten het gebrek aan onderlinge verbondenheid aan de grote verschillen die er in de bureauwereld zijn ontstaan door digitalisering, ontwikkelingen met data en content en de versmelting van communicatie, PR en marketing.
Bijzondere ledenvergadering
Het stoppen van de activiteiten betekent dat bureaus geen nieuwe certificering meer krijgen en advies over aanbestedingen stopt. De VPRA-website wordt niet bijgehouden. Of de stopzetting van activiteiten nu een definitief einde van de VPRA betekent is nog niet duidelijk. In oktober staat er een bijzondere ledenvergadering over de toekomst van de VPRA gepland.