Blog over Mediawijsheid: Heb jij het onder de duim?
Heb jij het onder de duim? Dat is het thema van deze Week van de mediawijsheid. Deze week (16 tot en met 23 november) gaat het over omgaan met digitale media, over opvoeding en wifitijd. Maar…. Hebben wij het als UCK-leden eigenlijk zelf al onder de duim?
Ja, natuurlijk. Wij zijn toch de professionals? Ik koester die illusie graag. Totdat ik kaartjes wil kopen voor een concert in TivoliVredenburg. Had ik nou al een account of niet? Ik sla heel mediawijs altijd alle wachtwoorden op in Keepass. Nou ja, bijna altijd. TivoliVredenburg staat er niet bij. Zou ik dan toch…..
Al snel meldt TivoliVredenburg dat ik als concertganger echt bij hen bekend ben. Ik hoor mezelf mopperen achter het beeldscherm. Een minuut of wat later ben ik via wachtwoord vergeten alsnog ingelogd. Het tijdelijke wachtwoord telt zes letters. Lekker veilig, zeg.
‘Rond uw bestelling binnen elf minuten af’, waarschuwt het boekingssysteem mij behulpzaam. Ik voel de stress oplopen. En dat voor zo’n mediawijze communicatieprofessional die altijd zegt dat ze zo handig is met computers. Herkenbaar? Volgens onderzoek naar mediawijsheid (Kantar, september 2018) zijn vijf miljoen Nederlandse volwassenen niet mediawijs. Als communicatieprofessionals horen wij over het algemeen tot de Koplopers (30%) en Actieven (22%) onder de digitalemediagebruikers. Mediawijsheid staat voor de kennis, vaardigheden en mentaliteit om bewust, kritisch en actief om te gaan met digitale media. Ben je mediawijs, dan kun je je anno 2018 gemakkelijker staande houden in onze digitale samenleving.
In ons werk is het heel belangrijk om altijd rekening te houden met die vijf miljoen niet-mediawijze Nederlanders. Maar stiekem is die Week van de Mediawijsheid ook hartstikke nuttig voor onszelf. Zodat wij ook mediawijs worden en blijven.
Eva-Maria den Balvert
lid van de programmacommissie van de Utrechtse Communicatiekring
p.s.: Hoe ga jij om met je wachtwoorden? Hoe vaak check jij je privacy-instellingen? Check de link voor meer tips over mediawijsheid.