Multimedia studenten HU helpen RTL met nieuwsapp Valda
Het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek bericht over de nieuwsapp Valda van RTL. Een initiatief dat lezers een gepersonaliseerde nieuwsfeed biedt en dat door (ex)-studenten multimedia van de Hogeschool Utrecht is opgezet. De site richt zich op jongvolwassenen, ook wel millennials genoemd.
“Het is een soort Tinder voor nieuws”, vertelt Valda-projectleider Marjolein van der Aar aan auteur Ernst-Jan Hamel. “Vind je een artikel over Trump niet interessant, dan geef je na het lezen aan dat je er niks aan vindt. Daarna zorgen wij er voor dat Trump-artikelen minder snel in je nieuwsfeed terechtkomen.” Aan de wieg van Valda staan onder andere Hedwig Zwanikken (ex-student aan de HU) en Jesse Uittenbogert (HU-student die stage loopt bij RTL).
Aanpassing
De achterliggende gedachte is dat millennials nieuws volgen om mee te kunnen praten en dat ze niet voor schut willen staan omdat ze niet weten wat er speelt. ‘En, wat vind je ervan? Interessant? Of is het niks voor jou?’ Die vraag staat prominent onder elk artikel op Valda.nl. Nadat je als lezer een artikel beoordeeld hebt, past de site zich aan aan jouw voorkeuren.
Lastig te bereiken
Traditionele media vinden millennials een notoir lastig te bereiken groep omdat die geen kranten meer leest en nauwelijks lineaire televisie kijkt. Nieuws lezen ze eigenlijk alleen als het voorbijkomt op hun Facebook-timeline.
Helemaal gepersonaliseerd is Valda niet. Belangrijk nieuws krijgt toch voorrang en daarnaast wordt Valda grotendeels gevuld met bestaande content van RTL Nieuws, RTL Z, Editie NL, BRIGHT, Weekend/Z Magazine en RTL Boulevard.