Eerste lichting cross-over creatieven afgestudeerd
De eerste lichting masterstudenten Crossover Creativity studeert deze week af. Deze eenjarige masteropleiding van HKU is nieuw in Nederland en vorig jaar speciaal ontwikkeld omdat de maatschappelijke vraag naar toegepaste creativiteit en innovatie volgens HKU in rap tempo toeneemt. De master startte afgelopen september met twintig studenten. HKU hoopt dit aantal komend jaar te verdubbelen.
De masteropleiding Crossover Creativity leidt professionals op die groter durven denken en groter durven doen, maar daarnaast zichzelf en anderen kunnen wijzen op de cruciale details of de menselijke maat. Deelnemers gaan aan de slag met eigen fascinaties, die ze vervolgens toetsen op maatschappelijke relevantie, impact en waarde in een programma dat ze grotendeels zelf moeten aansturen. Er wordt een mix samengesteld van studenten met een creatieve, technische of economische bachelor-opleiding. Ook reeds werkzame professionals die zich willen verbreden, kunnen deelnemen aan deze eenjarige opleiding.
CHief Creative Officer
Volgens HKU zijn zowel de overheid als het bedrijfsleven doorlopend op zoek naar creatieve oplossingen en nieuwe toepassingen omtrent de uitdagingen in onze samenleving op economisch en maatschappelijk terrein. Deze ontwikkeling vereist toptalenten die creativiteit, technologie en ondernemerschap met elkaar kunnen verbinden”.
Bij de start van de opleiding zijn ambassadeurs uit het werkveld gevraagd naar hun blik op de toekomst van de masterstudenten Crossover Creativity. Designexpert Jeroen van Erp: “Het mooiste zou zijn als ze binnen nu en tien jaar de functie van Chief Creative Officer vervullen in een grote organisatie”.
Eerste lichting enthousiast
De eerste lichting studenten is in ieder geval erg te spreken over de opleiding. Zo vertelt theatervormgever Stefanie Bonte dat de master haar veel zelfvertrouwen heeft gegeven om zich op andere vakgebieden te begeven. Zij bouwde tijdens de master aan een artistieke installatie om mensen met een burn-out visueel inzicht te geven in wat er hun lijf gebeurt in stress-situaties. “Ik zie mijzelf nu als een Crossover Artist die kunstprojecten inzet voor het oplossen van maatschappelijke en sociale vraagstukken”, aldus Stefanie.
Ook business developer Fred Wittelings is enthousiast. Vanuit zijn fascinatie voor innovatieve businessmodellen werkte hij in de master aan het ‘uitzendbureau van de toekomst’, om het proces van werving en selectie een stuk eerlijker te maken. Fred: “De master heeft mijn horizon enorm verbreed. Ik kom niet alleen in aanraking met mensen die andere kwaliteiten hebben, maar ook met mensen die anders in het leven staan”.
Meer voorbeelden
Op www.hku.nl/crossovercreativity-videos tonen deze en andere studenten een veelzijdigheid aan innovatieve projecten, niet alleen op het gebied van patiëntenzorg en business development maar ook recycling, burgerparticipatie en meer. Op 9 en 10 september presenteren de afstudeerders van deze master hun oplossingen live tijdens een Future Fest. Locatie: LE:EN in Utrecht. Kijk voor meer informatie over de Master Crossover Creativity op http://www.hku.nl/crossovercreativity.
(Bron: HKU)