Museum Catharijneconvent verbouwt, ook communicatief
Het monumentale Catharijneconvent: vroeger huis van geestelijken, nu huis van geestelijke kunst en cultuur onder de naam Museum Catharijneconvent. Het museum maakt op dit moment een periode van verandering door. Tot voorjaar 2006 wordt er verbouwd, wordt de vaste opstelling aangepast en verandert er het nodige in de organisatiestructuur. En de communicatieafdeling, geleid door UCK-lid Cécile Brvar, is ook al druk bezig met ‘verbouwen'. "Het is voor mij een unieke kans om dit traject mee te maken."
Museum Catharijneconvent verbouwt, ook communicatief
Het monumentale Catharijneconvent: vroeger huis van geestelijken, nu huis van geestelijke kunst en cultuur onder de naam Museum Catharijneconvent. Het museum maakt op dit moment een periode van verandering door. Tot voorjaar 2006 wordt er verbouwd, wordt de vaste opstelling aangepast en verandert er het nodige in de organisatiestructuur. En de communicatieafdeling, geleid door UCK-lid Cécile Brvar, is ook al druk bezig met ‘verbouwen’. "Het is voor mij een unieke kans om dit traject mee te maken."
Cécile werkt alweer acht jaar bij het museum. Ze begon als publieksmedewerker, groeide door naar communicatiemedewerker en is inmiddels ruim een jaar afdelingshoofd. "Zo houd je acht jaar bij dezelfde werkgever boeiend", vertelt Cécile. "Het vinden van een communicatiegerelateerde baan in de culturele sector is op zich al lastig, want er zijn niet zoveel plekken te vergeven. Maar dat ik dan ook nog eens zo'n intensief en interessant veranderingstraject mag meemaken, is echt een cadeautje. Museum Catharijneconvent bestaat in 2004 vijfentwintig jaar. Op zich een heugelijk feit, maar het was daarnaast best confronterend om te constateren dat de vaste opstelling al die tijd ongeveer hetzelfde is gebleven. Om een breder publiek te bereiken en het huidige publiek geïnteresseerd te houden, moeten er dingen veranderen. De nieuwe directeur die in 2001 ons museum kwam versterken, wil vooruit. Hij is de motor achter de veranderingen. Met respect voor het verleden, kijkt hij nu naar de toekomst. Als communicatieafdeling kun je dan niet achterblijven. Nieuwe doelgroepen dienen op andere manieren te worden aangesproken dan tot nu toe gebruikelijk was."
Gevarieerde doelgroepen
Toen Cécile groen licht kreeg voor een communicatieve herpositionering is ze met haar afdeling voortvarend aan de slag gegaan. "Zeer voortvarend mag je wel zeggen. We hebben uitvoerig gesproken over een eventuele naamsverandering en wat dat ons zou opleveren. Na verloop van tijd besloten we dat er al genoeg verandert en dat een sterke, bekende naam als de onze dan beter gehandhaafd kan blijven. Inmiddels is wel het communicatieplan klaar. Een eerste, essentiële stap is daarmee gezet. Onze identiteit, onze missie, onze wensen en onze plannen op het gebied van interne en externe communicatie staan op papier. Goedgekeurd door alle beslissers. Het plan voorziet in communicatie met gevarieerde doelgroepen. We richten ons tot 2006 niet alleen op omwonenden en interne doelgroepen, maar ook op de bestaande relaties en bezoekers. Bijvoorbeeld met een magazine over de verbouwing, informatie via tentoonstellingsoverzichten en een videoprogramma voor huidige bezoekers. We hebben én nemen de tijd om middelen te ontwikkelen waarmee we in 2006 - als de heropening in zicht komt – bezoekers naar ons prachtige museum kunnen halen."
Actualiteit
De communicatieafdeling van het museum is dus volop aan de slag. Waar zijn ze op dit moment mee bezig? Cécile: "Recentelijk hebben we bureaus geselecteerd voor huisstijlontwikkeling en voor 3D-vormgeving. Er moeten immers ook vitrines, begeleidende bordjes en andere tentoonstellinggerelateerde middelen worden ontwikkeld. De huisstijl heeft daarbij de hoogste prioriteit", geeft Cécile aan. "Maar uiteraard verliezen we de langere termijn daarbij niet uit het oog. Eind 2004 start de daadwerkelijke verbouwing. Wij benutten de periode tot eind 2005 verder om brochures, folders, een nieuwe website en andere middelen te realiseren. We zullen dan in de eerste helft van 2006 klaar zijn; met de verbouwing van het museum en met de communicatieve 'verbouwing'."