Communicatie rondom 750 jaar Domkerk
‘De Dom is van ons allemaal!'
Deze zomer stond de Utrechtse binnenstad in het teken van het 750-jarig bestaan van de Domkerk. Grote aandachttrekker was het met steigerbuizen herbouwde middenschip. Op 6 mei werd gestart met het bouwen en op 26 juni was het klaar. Vanaf dat moment fungeerde het metalen schip als decor van vele voorstellingen. Voor de communicatie rondom dit jubileum huurde de gemeente Utrecht UCK'er Daniëlle Hermans in.
Ze kijkt terug op een geweldige tijd. ‘Alles staat er nu en alles loopt. Maar dat hebben we in heel korte tijd en met weinig geld voor elkaar gebokst', vertelt Daniëlle, die pas in februari van dit jaar door het communicatiebureau van de gemeente werd benaderd. Die vroeg haar het communicatiemanagement op stedelijk en regionaal niveau te verzorgen. De communicatie op landelijk en internationaal niveau nam het Utrechts Bureau voor Toerisme en Recreatie (UTR) voor zijn rekening.
Momenten
‘In het benaderen van de media was het belangrijk om een spanningsboog aan te leggen', aldus Daniëlle. ‘We kwamen dus gefaseerd met persberichten en kozen daar verschillende momenten voor uit: het slaan van de eerste steigerbalk. Het bereiken van het hoogste punt. Het vullen van het eerste watervat dat het steigerwerk moest verzwaren. Regionale en landelijke media hebben deze momenten aangegrepen om uitgebreider in te gaan op de viering'.
Vanwege de beperkte financiële middelen zijn de voorstellingen en activiteiten op het Domplein in het kader van de viering door diverse gezelschappen zelf verzorgd. ‘Stap voor stap liep het programma vol en meldde de ene na de andere organisatie zich aan,' vertelt Daniëlle. ‘De enige voorstelling die namens gemeente Utrecht is aangetrokken was de voorstelling van de Lunatics. De première van hun spektakelstuk ‘Tempeest' over de zuidwesterstorm waardoor het middenschip in 1674 instortte hebben we uit moeten stellen vanwege een storm. Een enorm toeval! Dit leverde uiteraard weer de nodige publiciteit op.'
Middelen
Een belangrijk communicatiemiddel was de website. ‘Na de opstartkosten zijn de kosten van het actualiseren en steeds weer uitbreiden van de site relatief laag. Deze werd goed bezocht en we hebben hem steeds heel goed bijgehouden. Doordat de site erg uitgebreid was konden we met onze city dressing (posters, spandoeken en stickers op bussen) en persberichten steeds naar de site verwijzen. En je hoeft geen uitgebreide verhalen te vertellen. Een verwijzing naar de site volstaat meestal. Dit scheelt op termijn veel tijd en geld. Kunstenaar Jeroen Hermkens heeft vanaf de start van de bouw elke dag vanuit verschillende standpunten foto's gemaakt van het middenschip. Deze stelde hij gratis beschikbaar voor onze site. Geweldig leuk!'.
Jeroen Hermkens was niet de enige die zijn expertise beschikbaar stelde voor dit jubileum. ‘De afdeling Economische Zaken heeft de diverse sponsors geworven. Maar er kwamen ook bijdragen uit onverwachte hoek', aldus Daniëlle. ‘Een bedrijfje heeft een gedeelte van de anti-klimbeveiliging betaald die we hebben aangebracht om te voorkomen dat dronken studenten 's nachts halsbrekende toeren zouden uithalen. En weer een ander bedrijf bood aan om graffiti gratis te verwijderen. Hieraan kun je merken dat de Dom van ons allemaal is. Mensen houden van de Dom. Hartverwarmend. Zoveel enthousiasme had ik niet verwacht!' www.750jaardomkerk.nl, www.jeroenhermkens.nl