Innovam rijdt voorop in de mobiliteitsbranche
'De belangen van de branche behartigen'. Dat is globaal genomen de taak van een branchevereniging. Maar wat doe je precies als vertegenwoordiger van de mobiliteitsbranche? Welke belangen behartig je? Wie reken je tot je doelgroep? Willem-Jan Kuiper, manager Communicatie van Innovam, over het promoten van "alles wat blinkt".
"Om de branche af te bakenen, zeg ik altijd: 'wij vertegenwoordigen alles wat op wielen rijdt, behalve treinen en vliegtuigen'. Dus bedrijven die auto's, trucks, caravans, aanhangwagens, motoren, brommers en fietsen verkopen, verhuren of onderhouden." De Innovam Groep ontwikkelt en biedt enerzijds trainingen, opleidingen en examens in die branche. "Dat varieert van een training derailleursystemen of klantgericht communiceren tot het opstarten van een opleiding HEAO CE Automotive. En mensen kunnen bij ons terecht voor het examen APK-keurmeester of rij-instructeur." Daarnaast zet de organisatie zich in om jongeren enthousiast te maken voor een baan in de mobiliteitsbranche. Geen eenvoudige klus, volgens Willem-Jan. "De voorstelling die veel scholieren en studenten zich van onze branche maken is 'werken in de werkplaats, met je handen in de olie zitten'. Maar dat beeld klopt allang niet meer. Tegenwoordig komt in de garage van een autobedrijf bijvoorbeeld veel meer kijken dan alleen een onderhoudsbeurtje, het gaat om het diagnostiseren van problemen. Veel van het werk in onze branche gebeurt dan ook op MBO+ of HBO-niveau."
Mooie dingen
Welke middelen zet Innovam in om de – nogal diffuse – mobiliteitsbranche te promoten? Kuiper: "Als het gaat om het imago van de branche, dan spelen organisaties als BOVAG en RAI een belangrijke rol. Wij doen vooral aan arbeidsmarktcommunicatie. We proberen jongeren te werven door onder meer voorlichting te geven op scholen en door open dagen te organiseren. Een paar jaar geleden zijn we begonnen met de campagne Passion for Power. Onderdeel daarvan zijn het Powerboek – een uitgebreide brochure met informatie over opleidingen en werk in de mobiliteitsbranche – en de folder Powerparents, speciaal voor ouders. Want die blijken vaak de belangrijkste raadgevers te zijn bij de studiekeuze van een scholier. Een voordeel voor ons ten opzichte van andere technische opleidingen is daarbij dat we met mooie dingen werken. Auto's, bikes en scooters spreken natuurlijk erg tot de verbeelding. Eigenlijk wordt het imago gemaakt door de branche zelf." Innovam probeert jongeren wel een zo realistisch mogelijk beeld van de werkelijkheid te geven. "We kunnen wel alleen gaan schermen met de Formule 1, maar in het echt is het gewoon hard werken en moet je bovendien tegen een zekere mate van hiërarchie kunnen. We zijn daar heel duidelijk in. Want de keuze voor een bepaalde branche is meestal een keuze voor het leven."
Verschillende portals
Naast jongeren rekent Innovam ook werkgevers en werknemers in de mobiliteitsbranche tot de doelgroep. "We hebben onze website daarom ingedeeld in verschillende portals – voor elke doelgroep één", legt Willem-Jan uit. "Zo is er een aparte site voor leermeesters, waarop ze bijvoorbeeld antwoord krijgen op vragen als 'hoe begeleid ik een allochtone leerling?'. En APK keurmeesters kunnen op hún site zien wanneer hun keurmeesterbevoegdheid afloopt." Door deze grote variatie in doelgroepen en de diversiteit van de branche lijkt het op het eerste gezicht moeilijk voor Innovam om als één organisatie naar buiten te treden. Volgens Willem-Jan is dat dan ook niet het doel. "Innovam is meer een soort vehikel van de branche. Veel jongeren weten bijvoorbeeld niet dat wij achter de campagne Passion for Power zitten, we plakken niet overal ons logo op." Waarmee Willem-Jan de rol van Innovam natuurlijk niet wil bagatelliseren. "Belangrijk voor de branche is onder meer het jaarlijkse imago-onderzoek dat wij uitvoeren. We gaan dan na hoe er tegen de mobiliteitsbranche wordt aangekeken, of er lacunes zijn op kennisgebied, of er tekorten of overschotten zijn in de branche. Daarnaast werken we aan de Innovam Groep als kenniscentrum, zonder teveel op de voorgrond te treden. We doen het voor de branche."