‘Het Spoorwegmuseum op de universiteit’
Sinds het begin van 2005 zijn er door leden van de UCK een aantal lezingen gegeven voor studenten van de master communicatiestudies aan de universiteit Utrecht.
Het perspectief van de lezingen ligt niet op de wetenschappelijke invalshoek van communicatie, maar met name op de praktijk, iets wat erg interessant is voor de studenten. De serie biedt aan de studenten dus een blik op de beroepspraktijk en is daarom 'Lezingen uit de Praktijk' genoemd.
Woensdag 7 december werd de vierde lezing uit de serie gegeven door Claudia Kuijpers van het Nederlands Spoorwegmuseum. De lezing gaf de studenten inzicht in het communicatieve reilen en zeilen van het museum. De periode van het aankondigen van de sluiting van het museum, de tijd dat het dicht was en de heropening kwamen aan bod. Hoe krijg je genoeg publiciteit en wat organiseer je om interessant te blijven voor pers en publiek? Voor de studenten geeft deze casus een blik op de werkzaamheden die hen misschien in de toekomst te wachten staan, vormgegeven in een uniek evenement. Er werd dan uiteindelijk ook enthousiast mee gebrainstormd over de manieren waarop er met zo min mogelijk budget, zo veel mogelijk publiciteit valt te behalen.
Mede dankzij de enthousiaste inzet van de leden van de UCK die komen presenteren voor de studenten zijn deze lezingen het afgelopen jaar erg waardevol geweest voor de studenten van de master communicatiestudies.