Veel marcom-professionals werken liever in andere branche
Tussen de branche waarin marcom-professionals willen werken en waar ze nu werken, zit een groot verschil. Vooral in de communicatie/mediabranche is dit opvallend. Het percentage marcom-professionals dat de voorkeur geeft aan werken in deze branche staat in schril contrast met het percentage professionals dat daadwerkelijk in deze branche werkt. Zo blijkt uit onderzoek van USG Capacity.
In het onderzoek zijn bijna 340 marketing- en communicatieprofessionals met een HBO+ opleidingsniveau gevraagd naar de branche waarin ze werken en de branche waarin ze graag zouden willen werken. Van de marketingprofessionals geeft 58 procent aan dat de communicatie/mediabranche hun voorkeur geniet, terwijl slechts 24 procent nu in die branche werkt. Voor communicatieprofessionals geldt dat nu 36 procent werkt in de communicatie/mediabranche en dat maar liefst 74 procent er zou willen werken.
Naast de communicatie/mediabranche geven communicatieprofessionals aan dat ook de consultancybranche (30 procent) en de branche onderwijs en wetenschap (26 procent) een voorkeur geniet. De voorkeursbranches voor marketingprofessionals wordt afgesloten met de consultancybranche (44 procent) en overige (zakelijke) dienstverlening (33 procent).
“Uit dit onderzoek komt duidelijk naar voren dat marcom-professionals niet alleen een duidelijke voorkeur hebben voor het type organisatie, maar dat ook de branche een belangrijke rol speelt", stelt Wout Oosterhof, operationeel directeur USG Capacity. "Naar mijn idee zouden organisaties over de rand van hun eigen business kunnen kijken en zich moeten afvragen hoe het is gesteld met de populariteit van de branche. Wellicht dat organisaties dan een stap verder gaan dan employer branding en via een branchevereniging krachten kunnen bundelen om aandacht aan ‘branche branding’ te besteden.”