HU-studenten schrijven gratis boek over online marketing
Bij gebrek aan goede boeken over online marketing schreven 30 studenten van de Hogeschool Utrecht (HU) binnen de minor eCommerce een gratis online boek over het onderwerp. Op www.onlinemarketingin60minutes.com worden in twaalf hoofdstukken van vijf minuten directeuren en marketeers binnen een uur op de hoogte gebracht van alle essentiële basisinformatie op het gebied van online marketing.
Online Marketing in 60 minutes wil voor elke manager of directeur dé online resource zijn op het gebied van Online Marketing. Dus niet primair een instrument voor doorgewinterde Online Marketing professionals die op zoek zijn naar verdieping, maar juist een tool voor beslissers die snel op de hoogte willen zijn van de essentials van Online Marketing. Het boek is geschreven door 3e en 4e jaars studenten van de Hogeschool Utrecht die deelnemen aan de minor in het kader van het vak eMarketing en Sociale Media. Online Marketing is een betrekkelijk jong vak en het ontbreekt aan goede leermiddelen. Omdat er eenvoudigweg geen goed online marketingboek beschikbaar is, is besloten om er zelf maar één te gaan schrijven. Onder leiding van de docent José Cabrera y Charro (docent, ondernemer en consultant op het gebied van online marketing) is een structuur voor het boek opgezet en zijn de richtlijnen voor elk van de artikelen opgesteld. De studenten hebben in groepen van 5 à 6 steeds een hoofdstuk uitgewerkt.
Het doel van dit (gratis) online marketing boek is om in 12 hoofdstukken van elk 5 minuten een gedreven en geïnteresseerde leek in een uur ‘up-to-speed’ te brengen in het vakgebied. Geen theoretische verhandelingen, maar informatie waar je echt iets aan hebt als beslisser en marketer. Het online marketingboek lijkt in een duidelijke behoefte te voorzien. In de eerste maand bezochten meer dan 1.000 bezoekers de site, terwijl we geen publiciteit hadden gemaakt. Overigens, voor de luie lezer staan presentaties van de hoofdstukken op Youtube.