Weer nieuw gratis magazine voor Utrecht
Stichting Cultuurpromotie Utrecht lanceert woensdag 17 december een nieuw gratis stadsmagazine met de naam Uitagenda Utrecht. Het magazine omvat 56 pagina’s waarvan er circa dertig een redactionele inhoud krijgen. Een belangrijk onderdeel is de agenda met het culturele aanbod van onder andere podia en theaters in de stad.
Uitagenda Utrecht verschijnt tien keer per jaar in een oplage van 35 duizend exemplaren, elke maand een uitgave en een dubbelnummer in de zomer- en in de wintermaanden. Het blad wordt verspreid via uitgiftepunten als cafés en theaters, maar komt ook bij vestigingen van Albert Heijn te liggen.
Concurrentie
De uitgave krijgt een luxe start omdat ze door Stichting Cultuurpromotie Utrecht in elk geval voor minimaal drie jaar wordt gegarandeerd. Financiering vindt voor de helft plaats uit eigen middelen (de stichting ontvangt subsidie van de gemeente). Een ander deel van inkomsten moet uit advertentie-inkomsten komen. Opmerkelijk is dat Uitagenda Utrecht daarmee de concurrentie aangaat met bestaande media als de bekende Uitloper, het glossy magazine Leven Utrecht, Straatnieuws Utrecht en ook De Utrechtse Internet Courant (DUIC). Want qua redactionele inhoud wil Uitagenda Utrecht zich, evenals de genoemde lokale media, naast het culturele aanbod ook richten op nieuwe initiatieven van ondernemers, horeca en lifestyle in de stad.
Activeren
Stichting Cultuurpromotie Utrecht hakte na een inventarisatie van de lokale mediamarkt deze zomer de knoop door voor de introductie van het nieuwe cultuurmagazine, dat naar voorbeeld van de Uitkrant in Amsterdam en de Uitagenda in Rotterdam een Utrechtse evenknie moet worden. Bladenmaker Marie Nanette Schaepman is als hoofdredacteur aangetrokken. Zij is naar eigen zeggen de enige niet Utrechtse in het nieuwe (redactie)team van Uitagenda Utrecht. “Ik hoop dat Utrechters ons magazine straks graag meepakken als ze in het café zitten”, licht Schaepman toe. “We willen onze lezers pakken, activeren, ze verleiden om naar dingen toe te gaan die in de stad gebeuren. Onze missie is geslaagd als elke maand bij de uitgiftepunten alle exemplaren van ons magazine op zijn. Daar gaan we voor!”
Uitagenda Utrecht werkt naast de papieren uitgave ook aan een digitale vorm. In de loop van 2015 staat de lancering van een website op het programma.