Gemeente Zeist vernieuwt website
Eind vorig jaar lanceerde gemeente Zeist haar nieuwe Top Taken website. Om het zoeken makkelijker te maken, werden 8000 pagina's teruggebracht naar 650. De items waarnaar inwoners het meest op zoek gaan, staan nu prominent op de homepage.
Communicatieadviseur Chris Huiden was nauw betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe site. "Met een dertiende plaats in de top 100 van gemeentewebsites scoorden we in 2013 niet eens zo slecht. Toch vonden we het belangrijk om de insteek te veranderen, om de inwoner veel meer centraal te stellen."
Snel antwoord
"Vroeger wilden we álles op de homepage aanbieden. Zodat mensen getriggerd werden om ook andere berichten over de gemeente te lezen. Maar dat is niet wat bezoekers van onze site willen. Men wil zo snel mogelijk antwoord op een vraag en dan weer weg. Nieuwsberichtjes en foto's doen er nauwelijks toe." En inderdaad: het vernieuwde zeist.nl is hartstikke clean, met frisse kleuren en zonder poespas. "Sommige lezers vinden het op het saaie af, maar dat moet dan maar. Beleving staat bij onze Top Taken site op de tweede plaats. We zijn geen magazine; het gaat om vindbaarheid."
Zoektoppers
En waar zoeken mensen dan naar? De laatste tijd staat 'Gladheidsbestrijding' soms in de top 6, maar heel hard wisselen de dynamische zoekblokken bovenin de homepage niet: afval, parkeren en een afspraak maken zijn blijvende toppers. Die bovendien ook op de mobiele versie direct in beeld zijn. De nieuwe site is volledig responsive.
Geen archief
"Een panel van inwoners gaat blijvend testen of zij snel en intuïtief hun informatie vinden. Tot nu toe lijkt men extern niets te missen. Intern hadden sommige ambtenaren graag hun beleidsstukken nog steeds op de site geplaatst. Maar vooraf hebben we iedereen binnen de organisatie uitgelegd dat deze site geen archief mag worden. Juist dát zorgde er vaak voor dat een zoekterm veel te veel hits opleverde, waardoor de belangrijke informatie ondersneeuwde. Bovendien was de site te groot om up to date te houden. We hebben oude content dan ook niet overgezet, maar zijn compleet nieuw gaan vullen. Uiteindelijk kon iedereen zich in de nieuwe opzet vinden. Ja, we zijn blij met het resultaat."
Zeist.nl is ontworpen door Suggestie & Illusie uit Utrecht en gebouwd door AlterNET. De vraaggerichte opzet, navigatie en content is door een interne groep van ICT, Communicatie en Dienstverlening ontwikkeld. Ook inwoners van de gemeente hebben over de navigatie meegedacht.