Leren communiceren via game
Gemeente Utrecht en Universiteit Utrecht werken samen bij de verdere ontwikkeling van een game om zorgprofessionals beter te leren communiceren.
Met de serious game De Virtuele Patiënt leren studenten farmacie, geneeskunde, diergeneeskunde en psychologie sinds vorig jaar effectiever communiceren met patiënten. De gemeente Utrecht zet de serious game in voor zorgprofessionals in gezondheidscentra in de wijken. De game De Virtuele Patiënt maakt deel uit van het project Communicate!, waarbij studenten van de bachelor gametechnologie een serious game ontwikkelen. De gemeente Utrecht liet al snel na de start weten geïnteresseerd te zijn. De gemeente zocht oefeningen voor het opleidingstraject van zorgprofessionals, en wilde ondersteuning in de vorm van een game.
Efficiënt
‘Een game is een efficiënte manier om de training van communicatievaardigheden te ondersteunen’, zegt prof. dr. Johan Jeuring, hoogleraar Softwareontwikkeling voor Onderwijs en Leren van de Universiteit Utrecht. ‘Er bestonden al wel games, maar die gingen vooral over het volgen van de regels van een protocol. Wij hebben er de emoties van de patiënt aan toegevoegd. Dat is een echt game-aspect. Die emotionele reactie van de patiënt hebben we soms uitvergroot.’ Ook echt game-achtig is dat de spelers punten kunnen scoren: de speler voert in de gamesituatie een gesprek met een cliënt of patiënt en scoort ondertussen op de leerdoelen.
Financiering
Volgens Jeuring is een game efficiënter dan bestaande methoden om communicatievaardigheden te trainen. Het mag dan een efficiënte leermethode zijn, maar is het ook echt effectief? Dat durft Jeuring nog niet te zeggen. ‘We willen nu financiering krijgen om dat te onderzoeken. We zouden natuurlijk willen zien dat na het spelen van een game de gedragingen beter worden. Studenten die de game spelen, zijn positief, maar dat wil nog niet zeggen dat ze het daarna beter doen.’
Karakteristieken
Naast onderzoek naar de effectiviteit zou Jeuring ook de communicatie-game willen uitbreiden. ‘Op onze wensenlijst staan nu ook meer karakteristieken van patiënten: verward, gehaast. En bij de gemeente Utrecht gaan we op grotere schaal experimenteren: zowel met het oefenen via de game, als met het zelf ontwikkelen van scenario’s die makkelijk zijn in te voeren door de zorgprofessionals zelf.’